لینک های دسترسی

Breaking News

ایران، روسیه و ترکیه مشترکاً موتر طراحی و تولید می‌کنند


خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گزارش داده است که مسوولان صنعت موترسازی ایران، روسیه و ترکیه طراحی و تولید مشترک موتر را بررسی می‌کنند.

محمد رضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع محرکه و پرزه‌جات موتر ایران روز دوشنبه چهارم جولای (۱۳ سرطان) گفت: "نخستین بار، انجمن خودروسازی (موترسازی) و قطعه‌سازی کشور ترکیه پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم سه‌جانبه با حضور صنعتگران ایرانی، روسی و ترک به‌منظور طراحی و تولید خودرو (موتر) ارایه داد."

آقای نجفی‌منش گفت که " ظرفیت و توان بالایی در صنعتگران سه کشور" برای تحقق این طرح وجود دارد. او گفت: "این سه کشور با جمعیت حدود ۴۰۰ میلیون نفر و همچنین بازار حداقل ۸۰۰ میلیون نفری که در پیرامون خود دارند، می‌توانند بازاری مناسب برای محصول یا محصولات تولیدی خود داشته باشند و اکنون با جنگ روسیه و اوکراین و نیاز بیشتر صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی روسیه به ایران، این مساله می‌تواند سر و شکل اجرایی به خود بگیرد."

روسیه پس از تهاجم نظامی بر اوکراین، هدف تحریم‌های شدید غرب قرار گرفته است که صنایع آن کشور به شمول موترسازی نیز شامل این تحریم‌ها می‌شود. ایرنا گزارش داده است که در پی جنگ اوکراین، روس‌ها تماس‌های مکرر با مسوولان صنعت موترسازی ایران داشته اند.

آقای نجفی‌منش گفت: "ساخت همه قطعات این خودرو با توان و پتانسیل این سه کشور، نیاز نداشتن تامین قطعات به تبادل پول و وجود بازارهای مناسب صادراتی، از جمله مزایای چنین پروژه‌ای است که ترک‌ها پیشنهاددهنده آن بودند و روس‌ها نیز به آن تمایل دارند."

چندین شرکت‌ موترسازی، به شمول اودی، هوندا، جگوار و پورشی، پس از آغاز جنگ اوکراین، فروش موتر یا پرزه‌جات موتر را به روسیه متوقف کرده اند. همچنین تولیدات در نمایندگی‌های شرکت‌های بی ام دبلیو، فورد، هاندی، مرسدس بنز، فولکس‌واگون و ولوو در روسیه متوقف شده است.

بر اساس آمار سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان موتر، ترکیه سالانه به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد دالر پرزه‌جات موتر را صادر می‌کند و ایران نیز در سال ۲۰۲۱ در ردۀ ۱۹ کشورهای صادرکنندۀ موتر قرار گرفته است.

خبرگزاری دولتی ایران گزارش داده است که شرکت‌های تولید کنندۀ موتر در ایران در سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۹۴ هزار عراده موتر تولید کرده اند.

XS
SM
MD
LG