لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی امریکا از فروش راکت های روسی به ایران


روسیه گفته است که انتقال این سیستم به ایران هر آن انتظار می رود
روسیه گفته است که انتقال این سیستم به ایران هر آن انتظار می رود

رئیس جمهور روسیه دستور لغو ممنوعیت فروش سیستم دفاع راکتی اس-۳۰۰ را به ایران صادر کرد؛ اقدامی که با واکنش منفی ایالات متحده امریکا روبرو شد. ممنوعیت بر فروش این جنگ افزار از چهار سال به اینسو تحت فشار کشور های غربی اعمال شده بود.

اندکی پس از اعلام این خبر، واشنگتن به تصمیم مسکو واکنش نشان داد و جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا در تماسی با همتای روس اشت ابراز نگرانی کرد. جزئیات تماس وزیران خارجۀ روسیه و امریکا تا هنوز روشن نشده است.

قرارداد فروش سیستم دفاع راکتی اس-‌۳۰۰ در سال ۲۰۰۷ میلادی با ارزش مجموعی ۸۰۰ میلیون دالر میان ایران و روسیه امضا شد، اما پس از گذشت سه سال مسکو اعلام کرد که تحویل این موشک‌ها به ایران نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد است و دیمیتری میدودف رئیس جمهور وقت روسیه فرمان ممنوعیت فروش آن را به جمهوری اسلامی ایران صادر کرد.

ایران در آن زمان به این اقدام مسکو واکنش نشان داد و در یک محکمه در ژنیو اقامۀ دعوا کرد. تهران در آن زمان گفته بود که مسکو به خاطر نقض قرار داد فروش این سیستم ضد هوایی باید به ایران چهار میلیارد دالر بپردازد. اما به گفتۀ یک مقام شورای امنیت ملی ایران در صورت انتقال این سیستم، تهران دعوای خود را با مسکو فسخ خواهد کرد.

در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال روز دوشنبه به نقل از سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نوشت "«معتقدیم در این مرحله، نیاز به اعمال اینگونه تحریم‌ها و همینطور تحریم‌های داوطلبانه روسیه (علیه ایران)، کاملا از بین رفته است".

به گفته آقای لاوروف سیستم دفاع راکتی اس-۳۰۰ مشخصاً ماهیت دفاعی داشته و برای انجام حملات راکتی ساخته نشده است. با این استدلال به گفتۀ وزیر خارجۀ روسیه این سیستم تهدیدی علیه امنیت هیچ کشور منطقه به ویژه اسرائیل به شمار نمی رود. ایالات متحده و اسرائیل از مخالفان عمده ارسال این سیستم پیشرفته ضدهوایی به ایران استند.

دستور لغو ممنوعیت فروش این سیستم به ایران در حالی توسط ولادیمیر پوتین صادر می‌شود که اختلافات بین مسکو و غرب به خاطر بحران اوکراین اوج گرفته است و کشورهای اروپایی و ایالات متحده، روسیه را تحت تحریم‌های اقتصادی قرار داده‌اند.

سیستم دفاع راکتی اس-۳۰۰ یکی از پیشرفته‌ترین سیستم های ضدهوایی در جهان است. این سیستم بر علاوۀ اینکه می تواند تا ۱۰۰ هدف را به طور همزمان ردیابی و منهدم کند، نوع جدید راکت های آن قادر به هدفگیری طیاره ها و راکت های بالستیکی تا ارتفاع ۲۷ کیلومتر از سطح زمین نیز می باشد.

XS
SM
MD
LG