لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور منتخب ایران: با بایدن ملاقات نمی‌کنم 


ابراهیم رییسی، رییس جمهور منتخب ایران امروز ۲۱ جون (۳۱ جوزا) گفت که مایل نیست با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده ملاقات کند.

قصر سفید تا اکنون در این مورد تبصره نکرده است.

آقای رییسی ضمن تقاضا برای رفع تمام تحریم های امریکا بر ایران گفته است که حاضر نیست در مورد برنامۀ میزایل بالستیکی و حمایت کشورش از ملیشه‌های منطقه‌ای نیز مذاکره انجام دهد.

ایران به هدف مقابله با کشورهای عربی رقیب تهران در منطقه، روی برنامۀ میزایل‌های بالستیکی خود سرمایه‌گذاری کرده و همسایه‌های آن کشور نیز میلیارد‌ها دالر را صرف خریداری تجهیزات نظامی از امریکا کرده اند.

ایران همچنان بر ملیشه‌هایی مانند حوثی‌ها در یمن و حزب الله در لبنان برای برقرار کردن توازن در مقابل دشمنان‌اش مانند عربستان سعودی و اسراییل، متکی است.

آقای رییسی در نخستین کنفرانس خبری اش به صفت رییس جمهور ایران، در پاسخ به سوالی در مورد دخیل بودنش در اعدام حدود ۵۰۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۸۸ پس از پایان جنگ ایران - عراق خود را "مدافع حقوق بشر" خواند.

این در حالی است که سازمان عفو بین الملل گفته است که ابراهیم رییسی، باید به عوض ارتقا به ریاست جمهوری ایران برای اتهامات جرایم علیه بشریت و سرکوبی حقوق بشر مورد تحقیق قرار بگیرد.

این سازمان بین المللی گفته است که رییسی عضو کمیسیون مرگ بود؛ کمیسیونی که به گونهٔ سری هزاران زندانی مخالف را در سال ۱۹۸۸ به زور ناپدید کرده و به گونهٔ غیرقانونی اعدام کرده است.

ایالات متحده آقای رییسی را به دلیل دخیل بودن‌اش در اعدام‌های گسترده تحریم کرده است.

پیروزی رییسی در انتخابات ایران، کنترول حکومت ایران را در دست محافظه کاران در حالی قرار می‌دهد که مذاکرات برای احیای توافقنامهٔ هسته‌ای با تهران در ویانا جریان دارد.

با آنهم، برنده شدن رییسی در انتخابات نگرانی‌ها مبنی بر مغلق شدن برگشت احتمالی به توافقنامهٔ هسته‌ای را افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG