لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: تولید نفت خام بیشتر در بازار خیانت بزرگ است


رهبران ایران هشدار دادند، کشورهایی که تلاش می کنند تولید نفت خام خود را زیاد کنند و سهم نفت ایران در بازار نفت را به دست بگیرند، مرتکب خیانت بزرگ می شوند.

این واکنش ایران در پی اعلام رئیس جمهور ایالات متحده به افزایش تولید نفت خام توسط عربستان سعودی صورت گرفته است.

اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری ایران گفت آنها به اشتباه تصور می کنند که برای عربستان سعودی بسیار آسان است که میلیون ها بیرل نفت را برای تولید مورد نیاز جهان به سرعت اضافه کنند.

این غمعاون اول رئیس جمهور ایران اشاره یی به موافقت ادعا شده ایالات متحده و عربستان سعودی به افزایش تولید نفت خام است تا غیبت احتمالی آینده ایران در بازار نفت را جبران کنند.

در همین حال، آیت الله علی خامنه یی، رهبر ایران گفت فشار اقتصادی ایالات متحده بر ایران با هدف مقابل ساختن مردم ایران علیه حکومت شان است. خامنه یی ایالات متحده و کشورهای عرب سنی خلیج را متهم کرد که ایران شیعه را به حیث دشمن اصلی منطقه می پندارد که تلاش دارند حکومت ایران را بی ثبات سازند.

ترمپ روز شنبه در تویتر خود نوشت که وی از شاه سلمان خواسته است که تولید نفت را برای جبران این اختلاف افزایش دهد که او موافقت کرده است.

رئیس جمهور ترمپ نوشت که او از شاه سلمان، پادشاه عربستان سعودی اطمینان دریافت کرده است که آن کشور تولید نفت را در پاسخ به نابسمانی در ایران و ونزوئلا افزایش خواهد داد.عربستان سعودی اذعان کرد که این تقاضا صورت خواهد گرفت، اما متذکر شد که هیچ تولیدی هدف قرار نمی گیرد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، به تازه گی به تولید یک میلیون بیرل نفت بیشتر روزانه توافق کرده اند. ادعای ترمپ به افزایش دو میلیون بیرل نفت به تنهایی برای عربستان سعودی هیچ محدوده زمانی را مشخص نکرده است.

ریال، پول رایج ایران، ارزش خود را از ماه گذشته به این سو از زمانی تا ۴۰ درصد از دست داده است که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده از توافق هسته یی سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت های جهان کنار رفت و گفت که او تعزیرات را در سعی به بازداری صادرات نفت ایران دوباره نافذ خواهد ساخت.

واکنش خامنه یی به تحریم شدید شدن تحریم اقتصادی ایالات متحده سه روز بعد از اعتراضات در تهران و سایر شهرهای آن کشور است که صدها کسبه کار در بازار مغازه های شان را برای نشان دادن خشم شان به سقوط ارزش ریال مسدود کردند. این تشبثات عمدتا از انقلاب ۱۹۷۹ ایران به رهبری انقلاب آن کشور وفادار بوده است.

در همین حال، سفیر امریکا در ملل متحد هفته گذشته به هند گفت که مهم است که هند استفاده از نفت ایران را قطع کند اما به استفاده از بندر چابهار ایران که بندر اقتصادی بدیل برای افغانستان می باشد، موافقت کرد.

ایران از سوی ایالات متحده به حمایت از تنش در منطقه به خصوص در افغانستان با حمایت از گروه های شورشی مخالف حکومت به ویژه طالبان متهم است. ادعایی که ایران آن را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG