لینک های دسترسی

Breaking News

ماهوارۀ ایرانی نتوانست به مدار زمین برسد


Iran satellite
Iran satellite

ایران روز سه شنبه یک پرتاب ناموفق ماهواره را به مدار زمین انجام داد.

محمد جواد آذری جهرُمی، وزیر مخابرات، ایران گفت راکتی که ماهوارۀ "پیام" را با خود حمل می کرد، در مرحلۀ سوم پرتاب نتوانست به حد اعظمی سرعت خود برسد.

جواد آذری جهرُمی، دلیل ناکامی این پرتاب را واضح نساخت، اما تعهد کرد که دانشمندان ایرانی به کار شان ادامه خواهند داد.

پرتاب روز سه شنبۀ ماهواره از مرکز فضایی امام خمینی در ولایت سمنان ایران صورت گرفت که تحت کنترول وزارت دفاع ایران قرار دارد.

ایران قبلاً گفته بود در نظردارد که دو ماهواره را به نام های "پیام و دوستی" به مدار زمین پرتاب کند.

هنوز روشن نیست که پرتاب ناموفق ماهوارۀ "پیام" بر زمان پرتاب ماهوارۀ دومی تاثیر خواهد گذاشت یا خیر، اما وزیر مخابرات ایران در صفحۀ تویتر خود نگاشته است که مدار زمین منتظر ماهوارۀ "دوستی" است.

واکنش ها

تلاش ایران برای پرتاب ماهواره به مدار زمین مورد انتقاد تند ایالات متحده و اسرائیل قرار گرفته است.

مایک پمپیو، وزیرخارجۀ ایالات متحده، گفته است که برنامه های ایران برای ارسال ماهواره ها به مدار زمین، بیانگر سرکشی تهران از آن قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد میباشد کهبراساس آن ایران نباید دست به انجام فعالیت های مربوط به میزائیل های بالستیکی بزند.

در عین حال، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسرائیل، نیز ایران را به خاطر پرتاب ماهواره شدیدا مورد نکوهش قرار داده و تهران را به دروغ گویی متهم کرده است.

صدراعظم اسرائیل امروز (١٥جنوری) گفت که پرتاب ماهوارۀ ایران، در واقع نخستین مرحله ساخت میزائیل قاره پیما است و آن کشور را به نقض قراردادهای بین المللی متهم کرد.

ایران قبل از این نیز چندین ماهواره را به مدار پرتاب کرده و تاکید نموده که با این کار منشور ملل متحد را نقض نکرده است.

XS
SM
MD
LG