لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: روی برنامه انکشاف میزایل مذاکره نخواهد شد


ایران می گوید که در مورد برنامه انکشاف میزایل بالستیک خود با هیچ کسی مذاکره نخواهد کرد.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که تهران برای مذاکره روی برنامه جنجال برانگیز میزایل خود ابراز آمادگی کرده است.

اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران پس از نشر این گزارش روز جمعه گفت برنامه میزایل آن کشور برای مقاصد دفاعی بوده و غیر قابل مذاکره است.

رویترز به نقل از مقام های ایرانی و غربی که نخواسته اند نام شان افشا شود گزارش داده است که ایران به خاطر کاهش تشنج ها در مورد برنامه میزایل خود، احتمال مذاکره با شش قدرت جهان را مطرح کرده است.

واشنگتن بار ها گفته است که برنامه انکشاف توانایی میزایل ایران نقض توافقنامه هسته یی آن کشور با قدرت های جهان است.

منابع به خبرگزاری رویترز گفته اند پس از آنکه دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده تهدید به لغو توافقنامه هسته یی ایران کرد، تهران با قدرت های جهان به تماس شد و از امکان مذاکره روی برخی "ابعاد" برنامه میزایل خود خبر داد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در سخنرانی در مجمع عمومی ملل متحد در ماه گذشته میلادی، توافقنامه هسته یی ایران را "مایه شرمساری" برای واشنگتن خواند.

یک مقام ایرانی به رویترز گفته است که ایران موضوع مذاکره در مورد برنامه میزایل خود را ماه گذشته میلادی در ملاقات با مقام های شش قدرت جهان (امریکا، بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و آلمان) در حاشیه مجمع عمومی ملل متحد در نیویارک بیان کرده است.

مقام های امریکایی و غربی تا کنون تایید نکرده اند که در ملاقات بین محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و ریکس تیلرسن، همتای امریکایی او روی این موضوع بحث شد.

از جانب دیگر، قصر سفید روز جمعه گفت که قرار است رئیس جمهور ترمپ به زودی استراتیژی جدید واشنگتن را در قبال ایران اعلام کند و اتخاذ تصامیم تازه امریکا در برابر آزمایش میزایل توسط ایران، حمایت آن کشور از "دهشت افگنی" و عملیات های سایبری، بخش از این استراتیژی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG