لینک های دسترسی

Breaking News

تهران به کابل: به سفارت ایران اهانت شده است


در اعتراض به آنچه که ایران آنرا "اقدام اهانت‌آمیز و تعرض" برخی از اعتراض‌کنندگان به سفارت این کشور در کابل عنوان کرده است، سفیر افغانستان را به وزارت خارجه این کشور احضار کرد.

رسانه‌های رسمی دولت ایران گزارش داده اند که سید رسول موسوی، مدیر عمومی آسیای غربی وزارت خارجهٔ ایران در جریان دیدار با عبدالغفور لیوال مراتب نگرانی "تاثیر اقدامات غلط عدهٔ قلیل بر روابط دو کشور" را ابراز کرده است.

با آنکه در این گزارش‌ها از کدام گروهی نام برده نشده است، اما اعضای حزب همبستگی افغانستان و فعالین مدنی به رسم اعتراض بر قنسولگری ایران در کابل رنگ پرتاب کرده و تصاویر رهبران ایران و پرچم این کشور را به آتش کشیدند.

این مقام ایرانی امروز ۱۳ جون (۲۴ جوزا) به سفیر افغانستان گفته است که این اقدام توسط برخی از گروه‌های ضد ایران صورت گرفته است.

وزارت خارجهٔ افغانستان، تظاهرات بر ضد ایران را صلح آمیز خوانده و گفته است که سفیر افغانستان به مقامات ایرانی خاطرنشان ساخته است که مردم افغانستان حق تجمعات صلح آمیز را دارند.

یک هفته پیش یک موتر حامل مهاجرین افغان در شهر یزد ایران در اثر گلوله‌باری نیروهای امنیتی آن کشور آتش ‌گرفت که در آن سه شهروند افغان جان باختند و پنج تن دیگر زخمی شدند.​

شماری زیادی در افغانستان در اعتراض به این اقدام نیروهای ایرانی با راه اندازی کمپاین های مجازی زیر نام (#کمی_آب_بیارـ که سوختم) را نیز راه اندازی کرده و خواهان تامین عدالت شده اند.

پیش از آن، به تاریخ ۱۳ ثور سال روان، شماری از شهروندان افغان مدعی شدند که مرزبانان ایرانی پس از شکنجه ده‌ها افغان را به دریای هریرود افگنده اند.

تحقیقات جانب افغانستان نشان داده است که شمار مجموعی شهروندان افغان که در سرحد ولایت هرات با ایران غرق شده بودند ۴۶ نفر بوده که ۱۲ نفرشان جان باخته ،‌۱۷ تن ناپدید و ۱۷ نفر دیگر نجات یافته اند.

در واکنش‌های به این رویداد‌ها شماری از شهروندان افغان در کابل، هرات، قندهار، هلمند و ننگرهار با راه‌اندازی تظاهرات بر ضد ایران، پولیس آن کشور را به نقض حقوق بشری مهاجرین متهم کردند.

قرار است شهروندان افغان در اعتراض به این حوادث فردا در شهر واشنگتن دی سی نیز راه‌پیمایی کنند.

سازماندگان این راه‌پیمایی از افغان‌های مقیم در ایالت‌های همجوار واشنگتن دی سی خواسته اند تا به روز یکشنبه ۱۴ جون در مقابل سفارت افغانستان در واشنگتن تجمع کرده و انزجار شان از برخورد نیروهای امنیتی ایران با مهاجرین افغان ابراز کنند.

XS
SM
MD
LG