لینک های دسترسی

Breaking News

ایران بر پایگاه‌های نظامیان امریکایی در عراق میزایل‌های بالستیکی پرتاب کرد - پنتاگون


وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که ایران امروز هفتم جنوری (۱۷ جدی) بیش از ۱۲ میزایل بالستیک را بر نیروهای امریکایی و ایتلاف در عراق پرتاب کرد.

جاناتن هوفمن،‌ دستیار وزیر دفاع ایالات متحده در امور عامه گفته است که این میزایل‌ها حد اقل دو پایگاه نظامیان امریکایی را هدف گرفته است. گفته شده است که یکی از این پایگاه ها به نام عین الاسد در ولایت انبار عراق و پایگاه دیگر در شهر اربیل، مرکز منطقۀ خودمختار کردستان عراق موقعیت دارد.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده در یک پیام تویتر نوشته است که میزایل‌ها از ایران بر دو پایگاه نظامی در عراق پرتاب شده است و بررسی تلفات و خسارات جریان دارد. او نوشته است: "تا کنون همه چیز خوب است".

آقای ترمپ در این پیام نوشته است که ایالات متحده قویترین قوای نظامی را دارد که به خوبی مجهز است.

اعلامیۀ وزارت دفاع گفته است که در حال حاضر وضعیت و چگونگی پاسخ به این حملات را ارزیابی می‌کند و تمامی اقدامات لازمی را برای حفظ و دفاع از پرسونل امریکایی، شرکا و متحدین خویش در منطقه را روی دست خواهد گرفت.

اعلامیه وزارت دفاع افزوده است که در روزهای اخیر در پاسخ به تهدیدات و اقدامات ایران، این وزارت تدابیر مناسب برای حفاظت از پرسونل و شرکای خویش را اتخاذ کرده است.

وزارت دفاع امریکا همچنان گفته است که با در نظر داشت این که احتمالاً رژیم ایران طرح حمله بر نیروها و ملکیت‌های امریکایی را در منطقه ریخته بود،‌ پایگاه‌هایی که مورد حمله قرار گرفته اند در حالت آماده باش قرار داشتند.

بر اساس گزارش‌ها، ایران نیز پرتاب این میزایل‌ها را تایید کرده است.

رسانه‌های ایرانی به نقل از سپاه پاسداران ایران گزارش داده اند که در آن گفته شده است که در انتقامجوی از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس این کشور، عملیات "شهید سلیمانی" را با رمز "یا زهرا"​ علیه نیروهای امریکایی راه اندازی کرده و ده‌ها راکت زمین به زمین را بر پایگاه عین الاسد عراق پرتاب کرده است.

پایگاه هوایی عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق محسوب می‌شود که در ولایت انبار در غرب آن کشور موقعیت دارد. نظامیان امریکایی در جریان جنگ با داعش، از این پایگاه طیاره‌ها را برای بمباردمان مواضع داعش پرواز می‌دادند.

در اعلامیۀ سپاه پاسداران همچنان به دولت‌های متحد ایالات متحده هشدار داده شده است که اگر از سوی نیروهای امریکایی مستقر در این کشورها بر ایران حمله صورت گیرد، تهران آنرا هدف قرار خواهد داد.

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده گفته است که این حملات را از نزدیک زیر نظر دارد. او در یک پیام تویتر خواستار پایان بخشیدن به اقدامات تحریک‌آمیز بی‌دلیل از جانب حکومت ایالات متحده شده و ایران نیز خواسته است که خشونت را توقف دهد. خانم پلوسی در پایان این پیام نگاشته است: "امریکا و جهان جنگ دیگر را تحمل کرده نمی‌توانند".

ایالات متحده به شمول افغانستان در کم و بیش ۸۰ کشور دیگر پایگاه‌های نظامی دارد.

صحبت تیلفونی غنی با وزیر دفاع امریکا

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان با مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحدۀ در پیوند به وضعیت امنیتی منطقه و به ویژه تنش‌های اخیر میان امریکا و ایران تیلفونی صبحبت کرده اند.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که دو طرف گفته اند که "زمان آن فرا رسیده تا امریکا و ایران در راستای تشنج‌زدایی گام بردارند."

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله ایالات متحده در عراق آقای غنی گفته بود که بر اساس توافق امنیتی با ایالات متحده در هیچ حالت علیه هیچ کشور خارجی از خاک افغانستان استفاده نخواهد شد.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ چهارم جنوری از امریکا و ایران خواستار خویشتنداری شد و گفت که به "کسی اجازه نخواهند داد تا منافع ملی افغانستان را نادیده گرفته و از این کشور به عنوان صحنۀ جنگ‌های نیابتی استفاده کند."

XS
SM
MD
LG