لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: ترکیه به دلیل تحریم‌های بین المللی روابط اقتصادی‌اش را با ایران قطع نمی‌کند


ملاقات میان روسای جمهور ترکیه و ایران
ملاقات میان روسای جمهور ترکیه و ایران

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روز چهارشنبه، ۲۴ دسمبر (چهار دلو)، بعد از ملاقات با همتای ایرانی اش گفت که ترکیه به منظور احیای روابط اقتصادی با ایران در حال بررسی گشایش یک گذرگاه تازه سرحدی در امتداد سرحدات شرقی اش با ایران است.

اردوغان، این نظریه را حین خطابه یی در نشست شورای تجارت ترکیه و ایران، در کنار ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، ابراز داشت و تحریمات وضع شده بر تهران و شیوع ویروس کرونا را مسبب کاهش حجم تجارت دانست.

اردوغان گفت که ترکیه، روابط اقتصادی اش را با ایران به دلیل تحریم‌های بین المللی قطع نمی‌کند و اضافه کرد که با گذشت شیوع ویروس کرونا، "تاثیرات محدود کننده و بجا مانده از تحریم‌ها" هنوز باقیست.

رییس جمهور ترکیه افزود که تحریم ها باعث "مشکلات در تجارت ترکیه با ایران و بخصوص مشکلات در عرصه سیستم بانکداری" شده است و انفاذ کامل موافقه تجارت میان انقره و تهران را یکی از بهترین راه ها برای بهبود روابط تجارتی میان دو کشور خواند.

عمر بولات، وزیر تجارت ترکیه در این نشست گفت که تجارت میان ترکیه و ایران در سال ۲۰۱۲ با ارزش معادل ۲۲ میلیارد دالر، در اوج خود قرار داشت ولی از آن زمان به بعد، نزول کرده و در سال ۲۰۲۳ ارزش تجارت میان دو کشور تا ۷.۴ میلیارد دالر تخمین شد که از اوسط تجارت سالانه معادل ۱۰ میلیارد دالر، کاهش یافته است.

ترکیه، یک متحد ناتو، دارای چهار گذرگاه مرزی با ایران است که یکی از این گذرگاه ها در منطقه گوربولاک بازرگان واقع شده و از سال ۲۰۲۱ بدین سو تحت اعمار قرار دارد.

اردوغان گفت که او انتظار حمایت رییسی را در زمینه اطمینان از رفع آزمون های فرا راه فعالیت شرکت های ترکی در ایران که شامل قیم مواد سوخت و محدودیت های فریکانس خطوط هوایی می‌شود، دارد و اضافه کرد که آنوقت آنقره شرکت ها را به سرمایه گذاری بیشتر در ایران تحت تفاهم مشترک، ترغیب خواهد کرد.

اقتصاد ایران، به دلیل تحریم های وضع شده روی برنامه هسته یی آن کشور، فلج شده است و تهران هر گونه ادعای غرب را مبنی بر اینکه هدف آن کشور از غنی سازی یورانیوم، تولید سلاح هسته یی است، رد می‌کند.

ترکیه که به دلیل خریداری سیستم های دفاعی از روسیه، تحت تحریم های ایالات متحده قرار دارد، تحریم‌های اقتصادی یکجانبه را به دلایل عمدتاً سیاسی می‌داند.

گروه

XS
SM
MD
LG