لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها در برابر تبادله زندانیان بین امریکا و ایران


جیسن رضائیان، امیر میرزا حکمتی، نصرت‌الله خسروی و سعید عابدینی چهار آمریکایی آزاد شده
جیسن رضائیان، امیر میرزا حکمتی، نصرت‌الله خسروی و سعید عابدینی چهار آمریکایی آزاد شده

نحوۀ رهایی این امریکایی ها با واکنش کاندیدان جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مواجه شده است.

دانالد ترمپ، می گوید اینکار باید سه – چهار سال پیش انجام می شد. آقای ترمپ که در نیو همشیر مصروف مبارزات انتخاباتی است، ادارۀ بارک اوباما را به خاطر نحوۀ معامله با ایران مورد انتقاد قرار داد.

آقای ترمپ گفت"پیش از آنکه معامله انجام شود، باید ادارۀ اوباما می گفت که ما زندانیان خود را دوباره می خواهیم. این اقدام ایران به خاطر به دست آوردن ۱۵۰میلیارد دالر است."

آقای ترمپ می گوید که ایرانی ها مردمان هشیاری اند و اگر مسئلۀ پول در میان نمی بود هرگز زندانیان و نظامیان بحری امریکایی را رها نمی کردند.

اداره حکومت اوباما با تایید معاملۀ تبادلۀ اسرا، آن را نتیجۀ دیپلوماسی خوانده که پس از توافق هسته یی ماه جولای با ایران تسریع یافته است.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده شام شنبه به وقت سویس گفت که شهروندان امریکایی به زودی به خانه بر می گردند.

مقامات امریکایی آن چهار امریکایی رها شده از زندانهای ایران را جیسن رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست، امیر حکمتی یک سرباز بازنشستۀ نیروی بحری، سعید عابدینی یک کشیش و نصرت الله خسروی – بدون ارایۀ معلومات در مورد پیشینۀ وی، شناسایی کرده است.

اما مارکو روبیو، کاندید دیگر جمهوریخواه ضمن اینکه رهایی امریکایی ها را "خبرخوشی" عنوان کرده گفت که تبادلۀ اسرا "سایر کشور ها و گروه ها را نیز جرات می دهد تا عین کار را علیه ایالات متحده انجام دهند.

آقای روبیو حکومت اوباما را به معامله گری متهم کرده گفت " آنان می دانستند اگر یک امریکایی را گروگان بگیرید، حکومت بارک اوباما با شما معامله می کند. این کار به سایر کشور ها و گروه ها انگیزۀ زیادی می دهد تا اقدام مشابه را علیه امریکا انجام دهند."

اما هلری کلنتن، کاندید دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری۲۰۱۶ امریکا از برگشت امریکایی ها به کشورش شان استقبال کرده گفت "نباید از ایران تشکری صورت گیرد زیرا آن افراد به ناحق زندانی شده بودند.

افشای نام رها شدگان

مقامات امریکایی که نخواستند نامشان افشا شود گفتند که پنجمین زندانی امریکایی در ایران که یک دانش آموز بود نیز رها شده که مرتبط به معاملۀ تبادلۀ اسرا نبوده است.

این مقامات امریکایی به نیویارک تایمز گفته اند که تاهنوز هم با مقامات ایرانی کار می کنند تا زندانی دیگر را که سیامک نمازی نام دارد نیز رها سازند.

در عوض، ایالات متحده اتهامات هفت زندانی ایرانی محبوس در امریکا را یا می بخشد یا هم کاهش می دهد.

در میان هفت تن یکی آن به نام نادر مودانلو شناسایی شده که به اتهام نقض تحریم ها علیه ایران به هشت سال زندان و پرداخت ۱۰میلیون دالر محکوم بود.

شش تن دیگر به نام های علی صابونچی که به دو سال زندان محکو بود، آرش قهرمان که با ویزۀ لاتری در سال ۲۰۰۶ وارد ایالات متحده شده بود، نیما گلستانی، بهرام میکانیک که از زمان محکومیتش در ماه اپریل به اتهام صادرات تکنالوژی مایکروالکترونیک به ایران زندانی بود، تورج فریدی و خسرو افغانی شامل اند.

تاهنوز روشن نیست که این افراد پس از رهایی در ایالات متحده باقی خواهند ماند یا به ایران برخواهند گشت.

XS
SM
MD
LG