لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید تلاش ها برای توافق با ایران در آستانۀ ضرب الاجل


مذاکرات در عقب در های بسته صورت می گیرد
مذاکرات در عقب در های بسته صورت می گیرد

فردا دوشنبه، ضرب الاجل تعیین شده برای ایجاد یک توافق دراز مدت میان ایران و قدرت های جهان بر سر معضلۀ هسته یی آن کشور پایان می یابد. مذاکره کنندگان در ویانا در پشت در های بسته، سعی دارند که تا فردا بتوانند به توافقی نایل آیند. اما وزیر خارجۀ امریکا میگوید هنوز بین طرفین اختلافات بزرگی بر جا مانده است.

این مذاکرات نهایت مهم پنداشته می شود، زیرا اگر موفق شود، بن بست دوازده ساله میان ایران و غرب بر سر اهداف هسته یی تهران پایان خواهد یافت. برخی گزارش ها میرساند که مذاکرات جاری، از روز دوشنبه که معیاد تعیین شده میباشد، فراتر دوام خواهد کرد.

اختلافات بزرگ

در آستانۀ فرارسیدن معیاد تعیین شده برای موفقیت این مذاکرات، جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا امروز یکشنبه وارد ویانا شد. وی به روز شنبه هشدار داد که هنوز در گفتگو ها میان غرب و ایران موارد جدی اختلاف باقی مانده است.

جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت: « معلومدار که ما در اینجا بر یک موضوع پیچیده، مذاکرات دشواری داشته ایم. ما سخت تلاش می ورزیم و امیدواریم که پیشرفت محتاطانه ای داشته باشیم، اما اختلافات بزرگی داریم. هنوز تفاوت نظر های جدی ای وجود دارد که تلاش داریم آن را رفع سازیم.»

از سوی دیگر فرانک والتر شتنمایر وزیر خارجۀ آلمان با اظهار خوشبینی گفت که شش قدرت جهان و ایران در طول شش سال گذشته، هرگز به اندازۀ فعلی به یک توافق نزدیک نشده اند.

آقای شتینمایر ضمن دیدار با آقای کری، به خبرنگاران گفت: «حال ببینیم که آیا ایران واقعاً آمادۀ برگزیدن راه درست است یا خیر؟»

نگرانی اسرائیل

در حالی که هنوز توافقی در ویانا صورت نگرفته و مذاکرات به شدت جریان دارد، بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل رهبران غرب را نسبت به نتیجۀ این مذاکرات، هشدار داد.

نتنیاهو امروز یکشنبه در جلسۀ هفته وار کابینه اش در بیت المقدس گفت: «نسبت به یک توافق خراب که اسرائیل، شرق میانه و همه بشریت را به خطر بیافگند، بهتر است که هیچ توافقی صورت نگیرد.»

ایالات متحده، با پشتیبانی از جانب روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، و آلمان، در صدد چنان معامله ایست که بر اساس آن از برنامۀ هسته یی ایران کاسته شده و بر آن محدودیت های طولانی مدت وضع گردد.

غرب به این باور است که ایران با پیشبرد برنامۀ هسته یی اش، در صدد ساخت سلاح اتمی می باشد، اما ایران میگوید که در تلاش دست یافتن به سلاح اتمی نبوده و برنامۀ هسته یی اش فقط مقاصد صلح آمیزی در پی دارد.

XS
SM
MD
LG