لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: در چارچوب کمیتۀ منطقه‌ای با افغانستان کمک امنیتی شود


حسن کاظمی قمی، نماینده رییس جمهور ایران در امور افغانستان، گفته است که برای جلوگیری از تهدید تروریستی باید کمیتۀ امنیتی منطقه‌ای برای تبادل اطلاعات با مقامات افغانستان ایجاد شود.

آقای قمی در مصاحبه‌ای گفته است: "کشورهای منطقه‌ای همسایه با افغانستان باید در چارچوب یک کمیتۀ هماهنگ‌کننده یا کمیتۀ امنیتی به افغانستان کمک کنند...باید اینگونه کمک شود و کمک باید جمعی و گروهی باشد."

کاظمی قمی همچنین گفته است که کشورهای همسایۀ افغانستان باید به روش‌هایی مانند "کمپاین‌های نظامی برای مبارزه با تروریزم" متوسل شوند، زیرا به گفتۀ او، از طریق آموزش نیروها، تبادل اطلاعات و تامین تجهیزات می‌توان به افغانستان کمک کرد.

ایرنا،‌ خبرگزاری دولتی ایران، از قول این دپلومات ایرانی گزارش داده که تروریزم مرز نشناخته و به گفتۀ او، ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان، همسایگان این کشور و تمام منطقه را متاثر کرده می‌تواند.

قمی همچنین گفته است که ثبات در افغانستان با ایجاد یک "دولت فراگیر و مردمی" پیوند دارد. پیش از این نیز مقام‌های ایرانی بر ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان تاکید کرده بودند که در آن تمام گروه‌های قومی، سیاسی و اقلیت‌ها سهیم باشند.

نمایندهٔ رییس جمهور ایران در امور افغانستان با اشاره به نشست مسکو برای افغانستان که هفتۀ گذشته در روسیه برگزار شد، گفته است: " جستجوی راه‌هایی برای کمک به افغانستان در چارچوب این ابتکار منطقه‌ای به معنای دخالت در امور داخلی یک کشور نیست. من فکر می‌کنم که فارمت مسکو می‌تواند به بهبود وضعیت افغانستان کمک کند."

نشست فارمت مسکو برای افغانستان هفتۀ گذشته بدون حضور نمایندگان گروه طالبان برگزار شد. مقام‌های روسی گفته اند که به خاطر اینکه طالبان قادر به تشکیل "حکومت همه‌شمول قومی-سیاسی" در افغانستان نشده اند، از آن گروه در این نشست دعوت نشد.

ده کشور شرکت کننده در نشست فارمت مسکو –روسیه، چین، پاکستان، هند، ایران، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان –از دهشت افگنی برخاسته از افغانستان به ویژه فعالیت گروه داعش در آن کشور ابراز نگرانی کردند.

با اینحال، طالبان همواره اطمینان داده اند که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه کشورهای همسایه منطقه نخواهد بود، هرچند در جریان بیش از ۱۵ ماه گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده اند، چندین حملۀ راکتی از ولایت‌های شمالی افغانستان به کشورهای همسایه صورت گرفته است که گروه دولت اسلامی مسوولیت آن را پذیرفته است.

XS
SM
MD
LG