لینک های دسترسی

Breaking News

ایران به پاکستان هشدار داد


مرزبانان ایرانی همواره هدف حملات گروه های تندرو مستقر در پاکستان قرار گرفته اند
مرزبانان ایرانی همواره هدف حملات گروه های تندرو مستقر در پاکستان قرار گرفته اند

لوی درستیز قوای مسلح ایران به پاکستان هشدار داده است که جلو تندروان سنی‌ای را بگیرد از مرز عبور کرده و در قلمرو ایران حملات را انجام می‌دهند.

محمد باقری گفته است که اگر اسلام آباد نتواند این حملات را مهار کند، پس به گفتۀ وی تهران دست به کار شده و مواضع این تندروان را در خاک پاکستان هدف قرار خواهد داد.

ده مرزبان ایرانی ماه گذشته توسط تندروان کشته شد. ایران گفته است که اعضای گروه تندرو جیش العدل با استفاده از تفنگ‌های دور برد، از خاک پاکستان بر این مرزبانان گلوله باری کرده اند.

مرز میان ایران و پاکستان به خاطر فعالیت گروه های قاچاق و تندروان جدایی طلب، از دیر باز ناامن بوده است.

خبرگزاری ایرنا از قول لوی درستیز قوای مسلح ایران نگاشته است که از مقام‌های پاکستانی خواستار کنترول مرزها، بازداشت دهشت افگنان و از میان برداشتنپایگاه‌های آنان شده است.

آقای باقری همچنان گفته است که ادامۀ این وضعیت قابل پذیرش نبوده و به گفتۀ وی اگر حملات دهشت افگنان ادامه یابد، پناهگاه‌های امن آنان در هرجایی که باشد، هدف قرار خواهد گرفت.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران، هفتۀ گذشته در دیدار با نواز شریف صدر اعظم پاکستان در اسلام آباد در مورد بهبود امنیت مرزها صحبت کرد. پاکستان در این دیدار اطمینان داد که قوای بیشتری را برای امنیت مرزهای خود با ایران توظیف خواهد کرد.

ایران در سال ۲۰۱۴ هشدار داد که برای رهایی پنج مرزبان خود که توسط جنگجویان جیش العدل اختطاف شده بودند، سربازان خود را به پاکستان اعزام خواهد کرد.

پاکستان در آن زمان هشدار گونه به ایران گفته بود که از چنین اقدامی که تخطی از قوانین بین المللی پنداشته می‌شود، جداً پرهیز کند. چندی بعد، با وساطت یک روحانی محلی سنی چهار مرزبان ایرانی رها و یکی دیگر آن از سوی تندروان کشته شد و ایران نیز از تصمیم اعزام قوا به پاکستان منصرف شد.

جیش العدل گروه تندرو سنی است که چندین حمله را بر قوای امنیتی ایران انجام داده است. این گروه حکومت اکثریت شیعۀ ایران را به تبعیض با اقلیت سنی آن کشور متهم می‌کند.

گروه تندرو جیش العدل مسوولیت کشتار هشت مرزبان ایرانی را در اپریل ۲۰۱۵ و کشته شدن ۱۴ مرزبان دیگر ایران را در اکتوبر ۲۰۱۳ به عهده گرفته بود.

گزارش: رویترز

XS
SM
MD
LG