لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار ایران در باره خروج امریکا از توافقنامه هسته یی


ایران به امریکا هشدار داده است که در صورت ترک کردن توافقنامه هسته یی با پیامد های "ناخوشایند" روبرو خواهد شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که به منظور اشتراک در یک جلسه ملل متحد به شهر نیویارک آمده است، روز پنجشنبه (۳۰ حمل) گفت: "اگر امریکا از توافقنامه هسته یی با ایران خارج شود، ایران چندین گزینه دارد. واکنش تهران در برابر خروج امریکا از این توافقنامه ناخوشایند خواهد بود."

بر بنیاد توافقنامه یی که ایران در سال ۲۰۱۵ با امریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین امضا کرد، تهران توافق نمود تا برنامه هسته یی خود را محدود کند. در بدل این اقدام، بسیاری تعزیرات اقتصادی علیه ایران از میان برداشته شد.

اما دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا که یکی از مخالفین سر سخت این توافقنامه است، به کانگرس امریکا و متحدین اروپایی واشنگتن تا دوازدهم ماه می فرصت داده تا "نواقص" این توافقنامه را اصلاح کنند در غیر آن امریکا رفع تعزیرات علیه ایران را تمدید نخواهد کرد.

مقام های ایرانی گفته اند تا زمانیکه سایر کشور ها به توافقنامه هسته یی پایبند باشد، ایران نیز این توافقنامه را احترام خواهد گذاشت اما اگر امریکا این توافقنامه را ترک کند، ایران آن را "ریز ریز" خواهد کرد.

در همین حال، دیپلومات های غربی گفته اند که بریتانیا، فرانسه و آلمان تلاش دارند تا با وضع تعزیرات اقتصادی تازه علیه ایران، دونالد ترمپ را از خارج شدن از توافقنامه هسته یی ایران باز دارند.

این دیپلومات ها روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که این طرح بریتانیا، فرانسه و آلمان حمایت سایر کشور های اروپایی را نیز جلب کرده است.

به گفته این دیپلومات ها، کشور های عضو اتحادیه اروپایی همچنین تحت فشار قرار دارند تا علیه نقش ایران در جنگ داخلی سوریه اعتراض کنند.

ایران در این جنگ از حکومت بشارالاسد حمایت می کند.

XS
SM
MD
LG