لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال اعلام توافق هسته‌ای با ایران در روز دوشنبه


 مذاکرات هسته ای ایران
مذاکرات هسته ای ایران

مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی تا ساعات پایانی یکشنبه و پیش از آخرین مهلت تمدید شده سیزدهم جولای (۲۲ سرطان) در ویانا، مرکز اتریش ادامه یافت و با آن که از جزئیات این گفتگوها بطور رسمی خبری منتشر نشده است، اما به نظر می ‌رسد طرفین به توافق بسیار نزدیک شده و احتمال اعلام آن در روز دوشنبه قوت گرفته است

آخرین دور از گفتگوهای ایران و پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، به اضافه آلمان، با هدف رسیدن به توافق نهایی روی برنامه هسته‌ای ایران پیش از ضرب الاجل از قبل تعیین شده، از ۲۷ ماه جوزا در هتل کوبورگ ویانا آغاز شد، و روز یکشنبه هجدهمین روز خود را پشت سر گذاشت.

این در حالی است که مچ مک از حزب جمهوریخواه که رهبر اکثریت در مجلس سنای امریکا است و سایر اعضای کانگرس امریکا روز یکشنبه تردید شان را نسبت به موفقیت هر گونه توافق احتمالی در مورد محدود ساختن برنامه هسته ای ایران ابراز کردند

این اعضای کانگرس گفتند که بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده برای جلب حمایت کانگرس در مورد توافق هسته ای ایران راه دشواری را در پیش دارد.

آزمون ها در کانگرس برای اوباما

سناتور مچ مک کانل روز یکشنبه گفت که حکومت اوباما به خاطر به دست آوردن حمایت اعضای کانگرس برای توافق نهایی در مورد برنامه هسته ای ایران راه دشواری را در پیش خواهد داشت.

او گفت:"می خواهم برای مردم یاد آور شوم که یک گزینه دیگر نیز وجود داشت. به جای اینکه چندین سال را صرف این می کردیم که یکی از بدترین رژیم های جهان را به محدود ساختن توانایی هسته ای آن وادار می ساختیم، می توانستیم تا تعزیرات اقتصادی بیشتر را علیه آن کشور وضع کنیم، چون همین تعزیرات بود که پای ایران را به میز مذاکره کشانید."

سناتور مک کانل این مطلب را طی مصاحبه با شبکه خبری فاکس پس از آن بیان کرد که از او در مورد احتمال تصویب توافق هسته ای ایران توسط کانگرس پرسیده شد.

حکومت ایالات متحده به رهبری بارک اوباما از سوی شماری از اعضای کانگرس و متحدین امریکا در شرق میانه به خاطر مذاکرات هسته ای ایران با انتقادات شدید روبرو است.

منتقدین می گویند که رئیس جمهور اوباما وقت زیادی را صرف مذاکرات با ایران نموده است.

مذاکرات کنونی از بیش از دو هفته به این سو در ویانا، پایتخت اتریش ادامه دارد و تا حال سه ضرب الاجل برای رسیدن به یک توافق به پایان رسیده است.

در صورت بدست آمدن توافق نهایی، کانگرس امریکا ۶۰ روز مهلت دارد تا آن را به بررسی بگیرد. رفع تعزیرات اقتصادی علیه ایران یکی از موارد اساسی و جنجال بر انگیز در مذاکرات است اما حکومت امریکا قبل از رفع تعزیرات علیه ایران باید منتظر نتیجه بررسی توافق هسته ای توسط کانگرس بماند.

در جریان این دو ماه، قانونگذاران امریکایی ممکن تعزیرات تازه را علیه ایران وضع کنند و یا مانع رفع تعزیرات کنونی توسط رئیس جمهور اوباما شوند.

سناتور باب کارکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا می گوید که قانونگذاران هر گونه توافق با ایران را به دقت بررسی خواهند کرد تا اطمینان حاصل گردد که ایران کاملاً پابند آن توافق بوده و از آن تخطی نخواهد کرد.

این سناتور امریکایی گفت:"به نظرم در آخر روز اعضای کانگرس می دانند که اگر یک توافق بدی را که در نتیجه آن ایران به سلاح اتمی دست یابد، تصویب کنند، مسؤول خواهند بود. بناً همچو یک توافقی را تصویب نخواهند کرد."

باب منندیز، یکی از سناتوران ارشد دیموکرات که عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا است، نیز مخالفت شدید اش را با توافق هسته ای با ایران ابراز کرد. او گفت که ایالات متحده به جای اینکه مانع دسترسی ایران به توانایی هسته ای شود، اکنون این برنامه ایران را مدیریت می کند و او از این ناحیه نگران است.

این سناتور امریکایی همچنین افزود که مذاکرات کنونی از نقطه نادرست آغاز شد چون به گفته او، مذاکره کنندگان تلاش نکردند تا زیربنای هسته ای موجود ایران را از بین ببرند.

XS
SM
MD
LG