لینک های دسترسی

Breaking News

ایران ۱۲ پیرو آیین بهایی را به اتهام' ارتباط داشتن با اسراییل' دستگیر کرد


عکس آرشیف؛ شش شهروند بهایی ایران که چند ماه پیش به زندان محکوم شدند
عکس آرشیف؛ شش شهروند بهایی ایران که چند ماه پیش به زندان محکوم شدند

در ادامهٔ سرکوب بهایی ها در ایران، حکومت ایران ۱۲ تن از پیروان‌ آیین بهایی آن کشور را به اتهام ارتباط داشتن با اسراییل و "جاسوسی" دستگیر کرده است.

این دستگیری‌ها در حالی صورت گرفته است که سرکوب پیروان بهایی توسط تهران نه تنها از سوی گروه‌های حامی حقوق بشر، بلکه از سوی شهروندان ایران نیز محکوم شده است.

رسانه‌های دولتی ایران روز یکشنبه ۳۱ مارچ گزارش دادند که این دستگیری‌ها در شهر مختلف ولایت مازندران صورت گرفته است،‌ منطقه‌ای که ۱۴ عضو بزرگترین اقلیت مذهبی غیر مسلمان به تاریخ ۳۱ اگست سال روان میلادی دستگیر شدند.

تخمین می‌شود که از جمله پنج میلیون پیرو بهایی در سراسر جهان، ۳۰۰ هزار نفر آنان در ایران زندگی می‌کنند. این اقلیت مذهبی با آزاد و اذیت سیستماتیک در ایران مواجه اند و قانون اساسی ایران، اعتقاد مذهبی این اقلیت را به رسمیت نمی‌شناسد.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، بار‌ها پیروان بهایی را یک فرقه نامیده و در سال ۲۰۱۸ با صدور یک فتوا به شمول داد و ستد تجارتی،‌ تماس با پیروان آیین بهایی را منع کرد.

پس از رویکار آمدن حکومت جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی، مقام‌های ایران صد‌ها پیرو بهایی را به خاطر اعتقادات مذهبی‌شان دستگیر و زندانی کرده اند. در این مدت، دست کم ۲۰۰ تن از پیروان بهایی یا اعدام شده اند و یا پس از دستگیری و بازداشت، از سرنوشت آنان هیچ خبری در دست نیست.

پیروان آیین بهایی همواره اتهامات مقام‌های ایران را رد کرده و گفته اند که آنان با تعهد برای بهبود کشور‌شان کار می‌کنند.

سیمین فهندژ، سخنگوی جامعهٔ جهانی بهایی مستقر در ژنیو، در مصاحبه‌ای با رادیو فردا/رادیوی اروپا آزاد گفته است دستگیری‌های اخیر پیروان بهایی، بخشی از موج تازهٔ فشار‌های روز افزون تهران بر این اقلیت مذهبی است.

اکثریت جمعیت ایران را مسلمانان شیعه تشکیل می‌دهند، اما حکومت این کشور به استثنای بهاییان، سایر اقلیت‌های مذهبی به شمول مسیحیان، یهودان و زرتشتیان را به رسمیت می شناسد.

XS
SM
MD
LG