لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای غرق شدن مهاجرین افغان توسط سربازان ایرانی؛ تحقیقات وزارت خارجه 


شماری از شهروندان افغان در ولایت هرات ادعا کرده اند که سربازان ایرانی ۵۰ کارگر افغان را که به گونه غیرقانونی وارد خاک آن کشور شده بودند، پس از شکنجه به رودخانه‌ای در ساحه دهانه ذوالفقار پرتاب کرده اند.

آنان ادعا کرده اند که از این میان فقط ۱۲ نفر توانسته اند خود را نجات دهند.

وزارت خارجه افغانستان گفته است که از گزارش‌ها در این مورد نگران بوده و دستور تحقیقات را صادر کرده است.

حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان امروز دوم می (۱۳ ثور) به رهبری معین سیاسی این وزارت تیم حقیقت‌یاب را موظف کرده است تا در مورد این موضوع تحقیقات فوری و همه جانبه را انجام دهد.

نجات یافته گان می گویند که دو روز پیش به گونه قاچاقی و برای کار از منطقه "دهانه ذوالفغار" ولایت هرات وارد خاک ایران شده بودند، اما بعد از بازداشت و شکنجه از سوی سربازان ایرانی به دریای حایل بین خاک دو کشور پرتاب شدند.

شاه ولی، باشنده ولایت فاریاب مدعی است: "وقتی شام از سیم خاردار تیر شدیم ماموران پولیس ایران ما را دستگیر کردند. در مناطق از دریا که آب بازی میشد ما را اجازه ندادند، جاهایی آب زیاد داشت و آب بازی هم نمیشد مارا رها کردند و بالای ما یکی دو فیر هم کردند، کسانیکه آب بازی یاد داشتند رد شدند و کسانی که نداشتند غرق شدند."​
عبدالسلام باشنده ولایت هرات گفته است: "در پاسگاه که بودیم به ما گفتند به روی زمین دراز بکشید و باز با شلاق و بیل ما را میزدند و روی کمر ما راه میرفتند و با توهین حتی ما را مجبور به کندن علف ها از زمین کردند و بازهم ما را لت و کوب کردند و بعد از اینکه از ما پول گرفتند با بس ما را لب دریا آوردند."

مسوولان در شفاخانه حوزوی هرات گفته اند که پولیس سرحدی اجساد پنج نفر را که پس از غرق شدن جان باخته بودند، به شفاخانه انتقال داده است.

اقارب شماری از جان باختگان خواهان پیگیری جدی این موضوع از سوی مقامات افغان و نهادهای حقوق بشری استند.

قنسولگری ایران در ولایت هرات با نشر خبرنامه ای در شبکه های اجتماعی ،موضوع دستگیری و به آب انداختن ۵۰ شهروند افغانستان توسط نیروهای این کشور را رد کرده و از تحقیق مشترک با جانب افغانستان در این مورد خبر داده است.

در گذشته نیز بارها از بدرفتاری و توهین نیروهای سرحدی کشور ایران با اتباع افغان گزارش هایی به نشر رسیده بود.

ادعا غرق شدن مهاجرین افغان توسط سربازان ایرانی؛ تحقیقات وزارت خارجه
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:22 0:00

XS
SM
MD
LG