لینک های دسترسی

Breaking News

استخبارات ایران: یک مهاجم انتحاری شهر کرمان در بدخشان افغانستان آموزش دیده بود


تابوت‌های قربانیان حملات انتحاری در شهر کرمان ایران
تابوت‌های قربانیان حملات انتحاری در شهر کرمان ایران

بیش از یک هفته پس از حملات مرگبار انتحاری در شهر کرمان ایران، مقامات جمهوری اسلامی گفتند که یکی از مهاجمان انتحاری در ولایت بدخشان افغانستان آموزش دیده بود.

در حملات سوم جنوری شهر کرمان دست‌کم ۹۰ نفر کشته شدند و گروه دولت اسلامی (داعش) با نشر اعلامیه‌ای در کانال تلگرام گفت که دو عضو این گروه "واسکت‌های انتحاری" شان را در تجمع مراسم سالیاد قاسم سلیمانی منفجر کردند. سلیمانی در نزدیکی میدان هوایی بغداد، پایتخت عراق، توسط یک طیارهٔ بی سرنشین ایالات متحده کشته شد.

استخبارات ایران با نشر اعلامیه‌ای گفته است که یکی از دو انتحار کننده، بازیروف اسراییلی ۲۴ ساله، شهروند تاجیکستان بود. در این اعلامیه‌امده است که بازیروف اسراییلی برای چندین ماه در یکی از کمپ‌های آموزشی داعش در ولایت بدخشان افغانستان که هم‌مرز با تاجیکستان است، آموزش دیده بود. پس از آموزش، قاچاقچیان به او کمک کردند تا از مرز ولایت سیستان بلوچستان وارد ایران شود.

در اعلامیه استخبارات آمده است که تهران به خاطر به عدالت کشاندن عاملان حملهٔ مرگبار کرمان،‌ وظیفه ''درست و قطعی" خود می‌داند تا فراتر از مرز خود اقدام کند، اما در مورد این اقدامات احتمالی فرامرزی جزییاتی ارایه نکرده اند.

مقامات طالبان در افغانستان تا حالا در مورد این ادعای استخبارات ایران تبصره نکرده اند، اما در گذشته بار‌ها گفته اند که به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد تا از قلمرو آن کشور بر ضد سایر کشور‌ها استفاده شود.

رهبران ایران تعهد کرده اند که از عاملان حملات انتحاری شهر کرمان انتقام خواهند گرفت. این حملات در مراسمی به مناسبت چهارمین سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در شهر کرمان ایران انجام شد.

اما ایرن زلند،‌ پژوهشگر انستتیوت پالیسی شرق نزدیک مستقر در ایالات متحده که فعالیت داعش را در سراسر جهان پیگیری می‌کند، می‌گوید که حملهٔ انتقام‌جویانهٔ ایران در داخل افغانستان محدود است، زیرا به گفتهٔ وی تهران با حکومت طالبان رابطه دارد.

به گفتهٔ زلند، شاخهٔ خراسان داعش که در افغانستان مستقر است، ممکن در پلانگذاری و عملی کردن حملات کرمان دخیل باشد. او می‌گوید که داعش خراسان در سال‌های گذشته نیز مسوولیت دو حمله را در ایران بر عهده گرفت. او همچنین گفت که بسیاری از تندروان که در سال‌های اخیر در ایران دستگیر شده اند،‌ وابسته به شاخهٔ خراسان داعش بوده اند.

مقام‌های ایرانی در ابتدا گفته بودند که انفجار ناشی از انفجار بم‌هایی بود که در دو بکس جابجا شده و از فاصلۀ دور منفجر شده بود. سپس خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) از قول مقام‌های ایرانی گزارش داد که کم از کم انفجار نخست قطعاً انتحاری بود و احتمال زیاد وجود دارد که انفجار دوم نیز انتحاری بوده باشد.

پس از وقوع این دو حمله،‌، وزیر داخلۀ ایران پنجشنبهٔ گذشته در مصاحبه‌ای با ایسنا، خبرگزاری ایران، گفت که تدابیر امنیتی در امتداد مرزهای ایران با افغانستان و پاکستان تشدید شده است. مرزهای طولانی ایران با افغانستان و پاکستان همواره از سوی گروه‌های تندرو و شبکه‌های قاچاق انسان و مخدرات استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG