لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار خامنه ای به امریکا در مورد نقض توافق هسته ای


آرشیف: آیت الله علی خامنه ای، رهبری ایران، همواره مخالف برنامۀ هسته ای با قدرت های جهان بوده و حتی تهدید کرده است که این توافق را آتش خواهد زد
آرشیف: آیت الله علی خامنه ای، رهبری ایران، همواره مخالف برنامۀ هسته ای با قدرت های جهان بوده و حتی تهدید کرده است که این توافق را آتش خواهد زد

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، روز یکشنبه هشدار داد که هرگاه ایالات متحده از توافق هسته ای تخطی کند، ایران در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.

آقای خامنه ای گفت " هر حرکت غلط در برجام با عکس العمل جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد."

آقای خامنه ای که در جمعی از افسران پولیس ایران سخنرانی می کرد گفت که مردم ایران در برابر هر گونه تخطی از توافق هسته ای استوار ایستاده خواهد شد.

اظهارات رهبری ایران در حالی بیان شد که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز یکشنبه کشورش را به قصد نیویارک ترک کرد تا در اجلاس عمومی ملل شرکت کند.

انتظار می رود که آقای روحانی خطاب به رهبران جهان در مورد توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج بر علاوه یک، سخنرانی کند، توافقی که موجب شد تا تهران غنی سازی یورانیم خود را متوقف کند و در عوض تعزیرات بین المللی بر ایران، لغو گردد.

اظهارات آقای خامنه ای یک هفته پس از آن بیان شد که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده تهدید کرد که در ماه آینده اقدامات نامشخصی را بر ضد ایران روی دست بگیرد. آقای ترمپ بار دیگر نارضایتی خود را از توافق هسته ای با ایران، ابراز داشت.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین گفت ایران عناصر مختلف توافق هسته ای را نقض کرد و "شما شاهد خواهید بود که در ماه اکتوبر چه کاری انجام خواهیم داد."

آقای ترمپ با اشاره به توافق هسته ای با ایران بار دیگر تاکید کرد که چنین توافق هیچگاهی نباید صورت می گرفت.

اما در عین حال، ایالات متحده، پنجشنبۀ گذشته بخشی از لغو تعزیرات علیه ایران را تمدید کرد. اما تا حال هیچ تصمیمی اتخاذ نشده که آیا این توافق در نهایت حفظ خواهد شد یا خیر.

توافق تاریخی میان ایران و شش قدرت عمدۀ جهان- ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان- برنامه هسته ای تهران را محدود کرد و در عوض تعزیرات بین المللی که بر ایران وضع شده بود، لغو گردید.

ایران همواره ساخت سلاح هسته ای را رد کرده است. اما متخصصین هسته ای هشدار داده اند که هر تخطی ایالات متحده از توافق هسته ای ایران، ممکن موجب گردد تا تهران نیز از تعهداتی که در مورد برنامۀ هسته ای خود کرده است، عقب برود.

تعهدات ایران در برگیرندۀ کاهش دو-سوم سانتریفیوژ های غنی سازی یورانیم، کاهش یورانیم به مقیاسی که قادر به تولید سلاح هسته‌ای نباشد، کاهش ذخایر یورانیم غنی شده از ۱۰ هزار کیلوگرام به ۳۰۰ کیلوگرام، می باشد که برای ۱۵ سال باید در همین سطح باقی بماند.

آیت الله علی خامنه یی همواره با توافق هسته یی تهران با کشور های غرب، برخورد سرد داشته است. قبل بر این نیز آقای خامنه ای در جریان یک سخنرانی اش در میان مقامات ارشد آن کشور به گونه ای صریح گفت که در صورت ضرورت، توافق هسته ای را "آتش" خواهد زد و تاکید کرد که نظام مثل جمهوری اسلامی ایران، "هرگز مورد محبت و ملاطفت نظامی مثل امریکا قرار نمی گیرد."

با وجود توافق هسته ای، روابط میان واشنگتن و تهران تیره باقی مانده است. جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، در ماه فبروری سال جاری گفته بود کهایران هنوز هم منحیث صادر کنندۀ دهشت افگنی عمل می کند و هنوز هم فعالیت تندروان را تمویل می کند.

ایالات متحده از دیر زمان به این سو ایران را متهم به حمایت از دهشت افگنی کرده است. مقامات امریکایی گفته اند که تهران از منازعۀ سوریه، عراق، و یمن حمایت کرده و گروه های مثل حزب الله لبنان را حمایت کرده است.

XS
SM
MD
LG