لینک های دسترسی

Breaking News

کردهای عراق محاصره داعش در اطراف سنجار را شکستند


پیشمرگه ‌های کرد
پیشمرگه ‌های کرد

پیشمرگه ‌های کرد، که یکی از گسترده ‌ترین عملیات خود در شمال عراق را از روز چهارشنبه با پشتیبانی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا علیه گروه دولت اسلامی آغاز کردند، روز جمعه اعلام کردند که به پیروزی بزرگی دست یافته ‌اند و محاصره کوه شنگال را شکستند.

هزاران نفر از کردهای ایزدی ساکن در آن منطقه، که از چندین ماه به اینسو در محاصره پیکارجویان داعش بوده، با شکسته شدن محاصره روستای شنگال (سنجار)، جریان ارسال کمک یا تخلیه آنها از آن منطقه تسهیل خواهد شد.

اندگی پس از انتشار این خبر، آژانس اسوشیتدپرس از قول یکی از نمایندگان مجلس عراق نوشت که ادامه درگیری‌های سنگین میان پیشمرگه ‌های کرد و پیکارجویان افراطی داعش در منطقه، به همراه برخی مشکلات تدارکی دیگر، موجب شده است عملیات تخلیه آخرین ایزدی‌ های گرفتار در شنگال به تاخیر بیافتد.

مهما خلیل، نماینده کردهای ایزدی در مجلس عراق بیان داشت که پیشمرگه‌ های کرد روز پنجشنبه با ایجاد دالانی، توانستند به هزاران ایزدی گرفتار در شنگال مواد غذایی و کمک ‌های اولیه برسانند؛ اما با این حال نبرد سنگین بین دو طرف همچنان در منطقه ادامه دارد.

موفقیت امروز پیشمرگه، گامی بزرگ برای در نبرد نیروهای کرد عراق و پیکارجویان داعش بر سر تصرف کامل روستای شنگال در دامنه کوهی به همین نام است که بخش‌هایی از آن در اواسط تابستان تحت کنترل داعش قرار گرفت.

نیروی هوایی امریکا و متحدان آن در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، از پیشمرگه‌ های کرد در این عملیات حمایت کرده‌ و بنا بر گزارش ‌ها در چند روز ۴۵ بار به مواضع پیکارجویان گروه دولت اسلامی در آن منطقه حمله کرده اند.

فرماندهی کردها در بیانیه ‌ای اعلام کرد که در اثر این عملیات، که توسط حدود ۸ هزار پیشمرگه صورت گرفت، شمار زیادی از داعشی‌ها به سمت غرب و مرزهای مشترک با سوریه، یا به سمت موصل فرار کردند.

شکستن حلقه محاصره داعش در اطراف شنگال، یک روز پس از آن اعلام شد که منابع نظامي امريكا و پيشمرگان كرد عراقی از كشته شدن برخی از فرماندهان ارشد گروه دولت اسلامی در جريان حمله هوايی نيروهای ائتلاف به رهبری امريكا در موصل خبر دادند.

XS
SM
MD
LG