لینک های دسترسی

Breaking News

ده‌ها تندرو وابسته به داعش در عراق اعدام شد


ملل متحد شتابزده‌گی عراق را در تطبیق حکم اعدام مورد انتقاد قرار داد
ملل متحد شتابزده‌گی عراق را در تطبیق حکم اعدام مورد انتقاد قرار داد

مقام‌های عراقی می‌گویند که کم از کم ۳۶ نفر از وابسته‌گان گروه دولت اسلامی یا داعش به جرم دست داشتن در کشتار گروهی صدها سرباز عراقی اعدام شد.

یک مقام وزارت عدلیۀ عراق که نخواست نامش گرفته شود، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که این ۳۶ نفر روز یکشنبه در زندان ناصریه در جنوب آن کشور اعدام شدند.

جنگجویان داعش در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۷۰۰ سرباز عراقی را هنگام فرار از پایگاه نظامی سپیچر در شهر تکریت، زادگاه صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق، اسیر گرفتند.

اندکی بعد از تصرف تکریت، داعش تصاویری را نشر کرد که مردان مسلح، سربازان عراقی را در کنار گودالی به زانو نشانده و سپس آنان را به گلوله می‌بندند.

کشتار گروهی سربازان عراقی در سپیچر سبب خشم گسترده در عراق شد و قسماً تحرک ملیشه های شیعه را در جنگ بر ضد داعش قوت بخشید.

نیروهای عراقی ده‌ها نفر را به ظن وابسته‌گی با کشتار تکریت گرفتار کردند که اوایل سال روان، محکمه شماری از آنان را به اعدام محکوم کرد.

حیدرالعبادی صدراعظم عراق پس از بم‌گذاری های مرگبار اخیر در بغداد، تطبیق حکم اعدام بر این افراد را سرعت بخشید.

ملل متحد اوایل همین ماه با انتقاد از تعجیل حکومت عراق به تطبیق جزای اعدام این افراد گفت "با توجه به ضعف نظام عدلی عراق" شتابزده‌گی در تطبیق حکم مرگ سبب "بی عدالتی بیشتر" شده می‎تواند.

بر اساس آمار سازمان عفو بین الملل، عراق در میان پنج کشور جهان قرار دارد که بیشترین موارد اعدام را دارند.

XS
SM
MD
LG