لینک های دسترسی

Breaking News

طرح جدید عراق برای بازپس گیری رمادی


شهر رمادی در ١٢٠ کیلومتری بغداد، ویرانی های زیادی را متحمل شده است.
شهر رمادی در ١٢٠ کیلومتری بغداد، ویرانی های زیادی را متحمل شده است.

حکومت عراق برای تصرف دوبارۀ شهر رمادی از دست تندروان داعش، تحرک تازه ای را به راه انداخته و در کنار نیرو های امنیتی، ملیشه های شیعه را نیز به ولایت سنی نشین الانبار فرستاده است. پیشرفت های اخیر داعش در ولایت الانبار، حیدر العبادی صدراعظم عراق را واداشت که بنا بر درخواست برخی قبایل و حکومت محلی، ملیشه های شیعه را نیز به رمادی بفرستد.

اما برخی ها نگرانی نشان میدهند که این اقدام، تنش ها میان شیعه و سنی در عراق را تشدید خواهد بخشید. ملیشه های شیعه ماه گذشته در عقب زدن، نیرو های داعش از شهر تکریت نیز نقش بارزی داشتند.

با اعزام نیرو های جدید به رمادی، یک حالت بیم و امید به وجود آمده، زیرا از یک طرف نیرو های امنیتی، ملیشه های شیعه، و ملیشه های قبایل سنی در مقابل داعش ظاهراً یکدست شده اند، و از طرف دیگر نگرانی های وجود دارد که آیا این نیرو ها تحت یک قومانده عمل خواهند کرد و تا چه اندازه گروه دولت اسلامی از بارز شدن نقش ملیشه های شیعه در افزایش کشیدگی های فرقه یی بهره خواهد برد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده نیز از تمام نیرو های ضد گروه دولت اسلامی خواسته که برای تصرف دوبارۀ رمادی، تحت یک قوماندۀ واحد اردوی عراق جمع شوند.

در حالی که نیرو های مشترک عراقی برای یک حملۀ قوی بر رمادی آمادگی میگیرند، تندروان داعش شب گذشته بر شهرک خالدیه حمله ور شدند، اما یکی از بزرگان محلی میگوید که نیرو های امنیتی و ملیشه های سنی آنان را عقب زدند.

بزرگترین پیروزی گروه دولت اسلامی در سال جاری میلادی در عراق، تسخیر شهر رمادی است. تصاویری که پس از سقوط این شهر به دست گروه دولت اسلامی پخش گردید، نشاندهندۀ ویرانی های گسترده ای ناشی از جنگ اخیر در آنجا میباشد.

مقامات میگویند که از روز جمعه بدینسو، حدود پنجصد تن، اعم از نظامیان و غیر نظامیان، از سوی تندروان در رمادی کشته شده اند.

اهمیت رمادی

رمادی مرکز ولایت الأنبار عراق است که باشندگان آن را سنی مذهبان تشکیل میدهد. این شهر، در ١٢٠ کیلومتری غرب بغداد قرار دارد. سقوط این شهر، نگرانی ها را در بغداد تشدید بخشیده است.

حنین قدو عضؤ پارلمان عراق سقوط شهر رمادی به دست تندروان داعش را، به دلیل نزدیک بودن آن به بغداد، یک مسأله بسیار جدی و وخیم میخواند و میگوید که از دست رفتن رمادی، وضع امنیتی را در بغداد و ولایات جنوبی با تهدید مواجه ساخته است.

​سخنگوی قصر سفید گفته است که بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده به گونۀ منظم از اطلاعات تازه در بارۀ وضعیت عراق، آگاه ساخته میشود. به گفتۀ قصر سفید، از روز یکشنبه بدینسو، نیرو های ائتلاف هشت حملۀ هوایی را بر رمادی انجام داده اند.چنان معلوم میشود که حکومت این خطر را به خوبی درک کرده زیرا نیرو های تازه دم را برای تسخیر دوبارۀ شهر رمادی، به الانبار فرستاد. اما برخی تحلیلگران، مانند مایکل اوهانلن از انستیتیوت بروکینگز در واشنگتن، به این باور اند که تسخیر دوبارۀ رمادی، زمانگیر و دشوار خواهد بود.

جیف راتکِه سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده نیز وعده داد که کشورش عراقی ها را در تصرف دوبارۀ شهر رمادی از گروه دولت اسلامی، کمک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG