لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا کشتی های طیاره بردار به خلیج فارس فرستاده است


چک هگل، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا بروز شنبه به کشتی طیاره بردار اچ دبلیو بش در شمال بحیره عرب این دستور را صادر کرده است. این درحالی است که باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده در مورد گزینه های نظامی غور می کند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت این دستور به کشتی طیاره بردار به آقای اوباما این امکانات را فراهم می کند تا درصورتیکه در عراق تهدیدی به جان اتباع امریکایی و منافع این کشور رخ دهد، وارد اقدام نظامی شود.

همزمان با استقرار کشتی طیاره بردار امریکایی، سایر کشتی های امریکایی که با میزاییل های رهبری شده مجهز اند به منطقه فرستاده می شود.

در کشتی های امریکایی میزاییل تماهاک که قابلیت رسیدن به عراق را دارد نیز موجود است و قرار است این کشتی ها تا ختم یکشنبه به خلیج فارس برسند. طیارهای کشتی طیاره بردار نیز خود را به عراق رسانیده می توانند.

تندروان دولت اسلامی عراق و شام که نام داعش یاد می شود در شمال عراق ساحات وسیعی را درتحت کنترول خویش در آورده اند. حرکت آنها به سوی بغداد نرخ مواد غذایی را در شهر خیلی بلند برده است و تدارکات امنیتی را درین شهر هفت ملیونی افزایش داده است.

در یک مکالمه تیلفونی جان کری وزیر خارجه امریکا به هوشیار زیباری گفت است که همکاری های ایالات متحده به عراق تنها وقتی مفید و موثر بوده می تواند که حکومت این کشور سعی کند وحدت ملی تامین شود، و درین صورت است که تهدید از جانب داعش کاهش یافته می تواند. این مطلب را وزارت خارجه امریکا بیان داشته است.

آقای کری گفته است که حکومت عراق باید نتایج انتخابات را پذیرفته و کوشش نماید تا زمنیه احقاق حقوق تمام اتباع عراق فراهم شود.

درعین حال در بغداد دریکی از دکانهایی که یونیفورم عسکری را به فروش می رساند، انفجاری صورت گرفت.

تونی بلیر، صدراعظم سابق انگلستان با تبصره روی انکشافات عراق می گوید که سوریه از جمله عوامل بسیار جدی عدم ثبات در شرق میانه به حساب می رود.

تونی بلیر به عواملی که سبب پیشرفت تندروان گردیده است اشاره کرده و گفته است چگونه آنها توانسته اند خود را در سوریه تمویل، تجهیز و تنظیم نمایند.

آقای بلیر همچنین"آنچه ضرورت است دانسته شود این است که ماندن اسد در قدرت بد است، و بدی دیگر این است که مخالفین او نیز از هم پارچه شده اند و متشکل از گروهای معقول، معتدل و روشنفکر و برعلاوه آنها جهادست ها و افراطیون می باشد. ما باید بکوشیم تا ترتیباتی برای یک دوره انتقالی گرفته شده، قانون اساسی جدیدی به میان بیاید و کوشش صورت گیرد تمام جناحها به شمول طرفداران اسد دخیل ساخته شوند."

آمادگی عراقی ها برای جنگ

درمقابل، پیشروی تندروان اسلامی به صوب بغداد، به صدها داوطلب به مراکز پولیس فدرال مراجعه کرده و حاضر شده اند در برابر قوت های گروه داعش بجنگند.

جنرال فضل مسئول تجهیز داوطلبان می گوید "تعداد زیادی از داوطلبان به محل قومانده حاضر شده اند تا به اردو بپیوندند. ما از جانب خود آنهار ا تجهیز نمودیم و به کمپ نظامی تاجی انتقال داده و آز آنجا اسلحه بدست آورده و به به اردو بپیوندند."

در مقابل گروه داعش جنگجویان خویش را از میان سنی های ناراضی و طرفداران صدام حسین استخدام می کند.

درحالی که پولیس در بغداد اقدامات امنیتی را تشدید بخشیده است والی نینوا بمباردمان اهداف نزدیک به ملکی ها را تقبیح کرده است.

اتیل النجفی والی نینوا گفته است "کسانی که درموصل اند نه تنها در میان شان دهشت افگنان موجود است بلکه اشخاصی اند که به آنها حکومت فرصت اشتراک را درنظام نداده است. ما هرنوع حمله هوایی برشهر موصل را تقبیح می کنیم. باید مردم موصل محفوظ باشند."

النجفی می گوید هرگاه چنین بمباردمان بوقوع بپیوندد در این صورت تندروان بیشتر تقویت شده خطر پارچه شدن عراق رافراهم خواهد ساخت.

گزارش: خبرگزاری آسوشتدپرس
ترجمه: عبدالواجد عادل
XS
SM
MD
LG