لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدن ۲۰ معترض در عراق همزمان با حمله به قنسولگری ایران


مسوولان صحی در عراق گفته اند که در ۲۴ ساعت گذشته کم از کم ۲۰ معترض در اثر گلوله باری نیروهای امنیتی آن کشور کشته و ۱۱۲ نفر دیگر زخمی شده اند.

در تازه ترین مورد، چهار معترض پس از آن کشته و ۲۲ معترض دیگر زخمی شدند که نیروهای امنیتی عراق روز پنج‌شنبه ۲۸ نومبر (هفتم قوس) در نزدیکی پل استراتیژیک احرار که به ساحۀ سبز شهر بغداد منتهی می‌شود، بر معترضان گلوله باری کردند.

همچنین، خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های صحی عراق گزارش داده است که ۱۶ معترض شام چهارشنبه در اثر گلوله باری قوای امنیتی در شهر ناصریه کشته و ۹۰ معترض دیگر زخمی شده اند.

معترضان روز چهارشنبه قنسولگری ایران را در شهر نجف آتش زدند، اما به کارمندان و دپلوماتان این قنسولگری آسیبی نرسیده است.

وزارت خارجۀ ایران با نشر اعلامیه‌ای حمله بر قنسولگری آن کشور را محکوم کرده و خواستار "برخورد مسوولانه، قاطع و موثر دولت عراق با عوامل مخرب و مهاجمان" شده است.

وزارت خارجۀ عراق نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "کسانی دیگر غیر از معترضان اصلی" عامل به آتش کشیدن قنسولگری ایران اند. در اعلامیه آمده است که این "دستان بیرونی" در تلاش آسیب رساندن به روابط ایران و عراق اند.

به دنبال گسترش اعتراضات، شمار زیاد نیروهای پولیس و اردو در شهرهای نفت خیز و شیعه نشین جنوب عراق مستقر شدند. مقام‌ها همچنین در شهر نجف قیود شبگردی را نافذ کرده اند.

در یک اقدام دیگر برای مهار کردن اعتراضات مردمی، حکومت عراق نشرات نه شبکۀ تلویزیونی را که بیشتر صدای معترضان را نشر می‌کرد، متوقف کرده است.

سفارت ایالات متحده در بغداد روز پنج‌شنبه ۲۸ نومبر با نشر اعلامیه‌ای این اقدام حکومت عراق را محکوم و آن را "آزار" خبرنگاران توصیف کرده است.

هزاران شهروند عراق به تاریخ اول اکتوبر سال روان در اعتراض به خدمات نابسندۀ اجتماعی، وضعیت نا به سامان اقتصادی و فساد گستردۀ اداری به جاده‌های بغداد و شهرهای جنوب عراق برآمده و خواستار کناره گیری مقام‌های ارشد حکومت شدند.

در اثر خشونت‌های مرتبط با این اعتراضات، تا کنون کم از کم ۳۵۰ نفر، عمدتاً معترضان، کشته و صدهانفر دیگر زخمی شده اند. در اکثر موارد، نیروهای امنیتی عراق عامل کشتار و زخمی کردن معترضان خوانده شده اند.

XS
SM
MD
LG