لینک های دسترسی

Breaking News

عراق می‌خواهد برق هسته‌ای تولید کند


عراق که با کمبود انرژی برق مواجه است، می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ هشت ریکتور انرژی هسته‌ای بسازد تا وابستگی به انرژی خارجی خود را کاهش دهد.

کمال لطیف، رییس ادارهٔ تنظیم منابع رادیواکتیف عراق به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "تا سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۳۱ ، ما می خواهیم ۲۵ درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی هسته‌ای تولید کنیم".

او افزود که انرژی هسته‌ای" برخلاف انرژی خورشیدی یا سایر انرژی های قابل تجدید، ارزان تر و همیشه قابل دسترس است."

آقای لطیف گفت که مذاکرات با شرکت های "روسی ، کوریایی، چینی، امریکایی و فرانسوی" جریان دارد و ممکن تا پایان سال جاری به توافق برسند.

وی از اظهارنظر در مورد گزارش هایی که هزینه ساخت ریکتورهای انرژی هسته‌ای جدید را ۴۰ میلیارد دالر تخمین کرده، خودداری کرد و فقط گفت که عراق خواهان پرداخت قرضهٔ ساخت این ریکتورها در مدت بیش از ۲۰ سال و با امکانات سود کم می‌باشد.

اما کارشناسان بر این باورند که عراق به جای هسته‌ای شدن، باید زیربنا‌های خود را نوسازی کند، زیرا هم اکنون این کشور ۳۰ تا ۵۰ در صد برق خود را به دلیل سیستم فرسودهٔ از دست می‌دهد.

عراق که پس از عربستان سعودی، بزرگترین عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت یا اوپک است، پیش از این از برنامه چند سالهٔ استخراج گاز طبیعی با هزینهٔ ۲.۵ میلیارد دالر در هر سال نیز خبر داده بود.

افزون بر آن عراق برای بازسازی زیربناهای انرژی خود تفاهم نامهٔ را با شرکت زیمنس آلمانی و شرکت جنرال الکتریک امریکایی به امضا رسانیده است، اما کار پروژه ها هنوز آغاز نشده است.

باوجود اعمال تحریم‌ها بالای ایران، عراق برای تامین حدود یک سوم سکتور انرژی خود، از ایران گاز و برق وارد می‌کند.

واشنگتن از زمان اعمال تحریم ها علیه تهران در اواخر سال ۲۰۱۸ توسط دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، به ادامهٔ تمدید معافیت از تحریم واردات انرژی از ایران پرداخته است تا بغداد تلاش کند منبع دیگری پیدا کند.

XS
SM
MD
LG