لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: گروه دولت اسلامی جنایت علیه بشریت مرتکب شده است


برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد، باید یک سوم ۴۴ کشور عضو خواستار برگزاری آن گردد. اما برای بحث روی وضعیت در عراق، دو سوم کشور های عضو خواستار برگزاری نشست ویژه شدند.

این گام نمایانگر عمق نگرانی و تنفر از بد رفتاری هایی است که تندروان اسلامگرا مسما به گروه دولت اسلامی در عراق انجام می دهند.

سازمان ملل می گوید که دست کم ۸۵۰ هزار نفر در اثر حملات گروه دولت اسلامی خانه های شان را ترک کرده و به منطقه کردستان در شمال عراق پناه برده اند.

شورای حقوق بشر ملل متحد به منظور برجسته ساختن خطر ناشی از گروه دولت اسلامی گفت که تنها در یک روز حدود ۱۸۰ هزار مسیحی، ایزیدی و سایر اقلیت های قومی و مذهبی از ترس جان شان به کردستان بیجا شدند.

فلاویا پنسایری، معاون کمیشنر حقوق بشر ملل متحد جزییات دردناک بسیاری از موارد نقض حقوق بشر منجمله قتل های هدفمندانه، تغییر اجباری دین، اختطاف، برده داری، سؤ استفاده جنسی و فزیکی توسط شورشیان اسلامگرا را بیان کرد.

او شورشیان وابسته به گروه دولت اسلامی را متهم کرد که در مناطق تحت ادارۀ شان دست به اقداماتی می زنند که ممکن پاکسازی قومی و دینی شمرده شود.

پنسایری می گوید که تاثیرات بحران عراق بر کودکان آن کشور فاجعه بار است. او گفت که بسیاری از کودکان عراقی مورد سؤاستفاده جنسی و فزیکی قرار گرفته و مجبور به جنگیدن در صفوف شورشیان شده اند.

پنسایری افزود که کودکان مذکور برای همیش از اثرات ناشی از خشونت ها رنج خواهند برد.

خانم پنسایری گفت که خانواده ها از استخدام اجباری کودکان ۱۵ ساله به صفت سرباز توسط گروه دولت اسلامی گزارش داده اند. او افزود شماری از این کودکان که موفق به فرار شده اند، به خانواده های شان گفته اند که شورشیان از آنان به عنوان سپر انسانی در خط مقدم جبهه استفاده می کردند.

سازمان ملل متحد از قول شمار دیگر کودکان گزارش داده است که آنان مجبور به اهدای خون برای درمان جنگجویان زخمی شدند. همچنان گزارش شده است که کودکان سرباز در پوسته های تلاشی غیرقانونی توسط گروه دولت اسلامی و سایر گروه های مسلح در بغداد و سایر مناطق عراق توظیف شدند.

چلوکا بیانی، یکی از مقامات بلند رتبه سازمان ملل می گوید که گروه دولت اسلامی به ساختمان های دارای اهمیت فرهنگی و دینی نیز حمله می کنند. او گفت که آن گروه تلاش دارد با منهدم ساختن مساجد، زیارتگاه ها و سایر معابد، میراث های هزار سالۀ فرهنگی و دینی را محو کند.

بیانی از گزارش های نقض حقوق بشر توسط نیرو های امنیتی عراق نیز اظهار نگرانی کرده گفت که ممکن موارد مذکور به عنوان جنایات جنگی تلقی گردد. او مواردی چون راکت پراگنی بر مناطق غیر نظامی و زخمی ساختن و کشتن زندانیان را برشمرده از همه جناح های درگیر خواستار قوانین بین المللی و پاسخگویی به جرایم ارتکاب یافته شد.

مقامات ملل متحد می گویند که همه مرتکبین جنایت علیه بشریت و یا جنایت جنگی باید مسؤل قرار داده شود.

یک قطعنامه شورای حقوق بشر ملل متحد از کمیشنر عالی سازمان ملل در بخش حقوق بشر می خواهد تا هرچه زودتر یک هئیت را برای تحقیق ادعای موارد نقض و سؤاستفاده از قوانین بین المللی حقوق بشر توسط گروه دولت اسلامی و سایر گروه های دهشت افگن به عراق اعزام کند.

XS
SM
MD
LG