لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌های عراقی از بازداشت 'رییس اداری' داعش خبر دادند


ادارۀ ویژۀ مبارزه با تروریزم در عراق از بازداشت "رییس اداری" گروه دولت اسلامی یا داعش در میدان هوایی بغداد خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۲۳ نومبر (سوم قوس) از قول صباح النعمان، سخنگوی ادارۀ ویژۀ مبارزه با تروریزم عراق خبر داده است که این فرد که "ابو نبه" نام دارد، ماه گذشته با پروازی به بغداد آمده و هنگامیکه می‌خواست بیرون از میدان هوایی سوار تکسی شود، گرفتار شده است.

آقای نعمان از گرفتن نام اصلی این رهبر داعش خود داری کرد و در مورد تاریخ دقیق بازداشت وی جزییات نداد. او همچنین نگفت که ابونبه با کدام پرواز و از کجا وارد بغداد شده بود.

به گفتۀ این مقام عراقی، ابو نبه که ابتدا در سال ۲۰۰۳ به شبکۀ القاعده و سپس به گروه دولت اسلامی پیوسته بود، مسوول جذب حمایت مالی به داعش، سازماندهندۀ جلسات آن گروه و پیغام رسان میان اعضای داعش بود.

داعش در سال ۲۰۱۴ یک سوم قلمرو عراق را در تصرف خود داشت تا اینکه نیروهای عراقی در سال ۲۰۱۷ به کمک ایتلاف به رهبری ایالات متحده این ساحات را دوباره از چنگ داعش به تصرف در آوردند.

داعش در سال ۲۰۱۹ آخرین مواضع خود را در سوریه نیز از دست داد و خلافت خود خواندۀ آن گروه سرنگون شد. اما سلول‌های کوچک جنگجویان متواری آن گروه حملات مرگباری را در عراق انجام داده اند.

آقای نعمان گفت: "ابو نبه با دیگر اعضای داعش در عراق در تماس بود و ما از دیر زمان تماس‌های او را زیر نظارت داشتیم".

ابو نبه که اکنون در بازداشت پولیس عراق به سر برده و از وی بازجویی می‌شود، به گفتۀ آقای نعمان بر اساس قانون ضد دهشت افگنی عراق محاکمه می‌شود؛ قانونی که برای عضویت در سازمان دهشت افگن جزای مرگ را تعیین کرده است.

از زمان شکست داعش در عراق تا کنون، حکومت عراق صدها شهروند خود را به خاطر عضویت در گروه تروریستی داعش به مرگ محکوم کرده است، اما حکم اعدام تمام آنان تطبیق نشده است.

حدود یک هفته پیش، ۲۱ نفر که به فعالیت‌های مرتبط با دهشت افگنی مجرم شناخته شده بودند، در زندان بدنام ناصریه در جنوب عراق حلق آویز شدند.

XS
SM
MD
LG