لینک های دسترسی

Breaking News

عراقی‌ها به امید اصلاحات در انتخابات پارلمانی رای دادند 


شهروندان عراق به این امیدواری که قانونگذاران جدید پس از دهه‌ها تنش و سومدیریت بتوانند اصلاحات بیاورند، در انتخابات پارلمانی این کشور اشتراک کردند.

قرار بود انتخابات پارلمانی در این کشور سال آینده برگزار شود، اما در پاسخ به خیزش‌های سال ۲۰۱۹ در بغداد و ولایات جنوبی، این انتخابات یک سال پیشتر برگزار شد.

در اواخر سال ۲۰۱۹، ده‌ها هزار نفر در اعتراض به فساد گسترده، ضعف ارایه خدمات و افزایش بیکاری به جاده‌ها برآمده و دست به تظاهرات زدند؛ تظاهراتی که توسط نیروهای امنیتی سرکوب شد و سبب مرگ بیش از ۶۰۰ نفر و زخمی شدن هزاران نفر دیگر شد.

با وجود آنکه مقامات در نهایت تسلیم شدند و انتخابات پیش از وقت را اعلام کردند، آمار بلند تلفات معترضان و سرکوب فزایندۀ آنان سبب شد که فعالین جوان و اعتراض کنندگان، انتحابات را تحریم کنند.

سلسله‌ای از اختطاف‌ها و ترور‌های هدفمند که بیش از ۳۵ کشته برجا گذاشت، بیشتر مردم را از اشتراک در انتخابات دلسرد ساخت.

مردم در حالی از خود بی علاقگی نشان داده اند که تردید عمیق در مورد این که کاندید‌های مستقل نخواهند توانست در مقابل سیاستمداران و احزاب سرشناس برنده شود، وجود دارد؛ احزابی که بیشتر شان از پشتیبانی ملیشه‌های مسلح برخوردار اند.

امیر فضل، رای دهندهٔ ۲۲ ساله گفت: "من رای دادم تا تغییر به میان آید. نمی‌خواهم این چهره‌ها و احزاب دوباره به پارلمان راه یابند."

برای ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق ۳۴۴۹ کاندید مبارزه می‌کند.

کمیسیون انتخابات عراق گفته است که نتایج انتخابات ۲۴ ساعت پس از مسدود شدن حوزه‌های انتخاباتی اعلام خواهد شد.

پس از سقوط حکومت صدام حسین، رییس جمهور پیشین عراق، این ششمین دور انتخابات پارلمانی در این کشور است.

XS
SM
MD
LG