لینک های دسترسی

Breaking News

داعش برای نشر شایعات ازهوش مصنوعی استفاده می‌کند


کارشناسان می‌گویند که حامیان گروه دولت اسلامی (داعش) در پی شکست‌های نظامی در سال‌های اخیر، برای نشر شایعات شان به هوش مصنوعی متکی شده اند.

حامیان این گروه تروریستی با استفاده از گویندگان هوش مصنوعی به زبان های مختلف گزارش‌های خبری نشر می‌کنند.

شاخهٔ خراسان گروه داعش که در افغانستان و پاکستان فعالیت دارد، ویدیویی را با استفاده از هوش مصنوعی تولید کرده است که در آن یک گوینده خبری را در مورد حملهٔ ۱۷ می در ولایت بامیان افغانستان می‌خواند، حملهٔ که در آن چهار نفر، به شمول سه سیاح اسپانیایی کشته شدند و مسوولیت آنرا گروه داعش بر عهده گرفت.

بر اساس معلومات وبسایت خراسان دایری که اخبار و تحلیل‌های منطقه‌ای را نشر می‌کند، گویندهٔ این خبر که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده بود، به زبان پشتو خبر می‌خواند و چهره‌اش شبیه باشندگان محلی بامیان بود.

یک ویدیوی دیگر تبلیغاتی داعش که توسط هوش مصنوعی تولید شده بود، به روز سه شنبه به گونهٔ آنلاین نشر شد. در آن ویدیو یک گوینده اعلام کرد که مسوولیت انفجار یک موتر مملو از مواد انفجاری در ولایت قندهار را داعش برعهده گرفت.

رونالد ابی نجیم، کارشناس امنیت سایبری مستقر در کویت گفت که این افراطگرایان در پخش شایعات جعلی به گونهٔ موثر عمل می‌کنند.

او به صدای امریکا گفت که گروه‌های مانند داعش "به گونهٔ‌ موثر به سطح فلم‌های سینمای هالیود ویدیو تولید می‌کنند" و هوش مصنوعی دسترسی آنان را به تولید چنین ویدیوها سهل ساخته است.

ابی نجیم اضافه کرد که هوش مصنوعی تولید محتویات جعلی نوشتاری، تصویری و صوتی را بسیار آسان کرده است.

گروه داعش به گونهٔ رسمی استفاده از گزارش‌های خبری تولید شده توسط هوش مصنوعی را چهار روز پس از حملهٔ ۲۲ مارچ بر سالون کنسرت مسکو آغاز کرد. در آن حمله ۱۴۵ نفر کشته شدند و مسوولیت آنرا گروه داعش بر عهده گرفت.

کارشناسان هفتهٔ گذشته به واشنگتن پوست گفتند که داعش با استفاده از هوش مصنوعی درمورد حملهٔ مسکو نیز خبر داده بود.

مونا تکر، پژوهشگر در مرکز بین المللی مطالعات افراطگرایی خشونتبار گفت که حامیان گروه داعش با استفاده از هوش مصنوعی خبرهای خبرگزاری اعماق را نشر و پخش می‌کنند.

اعماق خبرگزاری وابسته به داعش است.

تکر به صدای امریکا گفت: "این تلاش‌ها پاسخ‌های مثبتی را از سایر کاربران به همراه داشته است، که نشان می‌دهد، از طریق تلاش‌های مشترک آینده، بسیاری از حامیان داعش می‌توانند ویدیوهای تبلیغاتی با کیفیت بالا و پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی طولانی‌تر با گرافیک بهتر و تکنیک‌های نوآورانه‌تر را برای گروه داعش تولید کنند."

تکر اضافه کرد که اخیراً با برخی از حامیان عرب زبان طرفدار داعش در تلگرام مواجه شده است که به سایر حامیان توصیه می کنند که برای تولید سریع تصاویر با کیفیت بالا به هدف جلب و جذب از هوش مصنوعی استفاده کنند.

کارشناسان می‌گویند که گروه داعش که در سال‌های اخیر در عراق و سوریه شکست را تجربه کرده است با استفاده از هوش مصنوعی محتویاتی قابل باور را تولید می‌کند تا مردم را فریب داده و جلب و جذب کند.

این مطلب را سیروان کاجو با استفاده از گزارش بخش کردی صدای امریکا نوشته است.

گروه

XS
SM
MD
LG