لینک های دسترسی

Breaking News

ماموریت جمهوری اسلامی افغانستان در ملل متحد به کارش ادامه می‌دهد


مجمع عمومی ملل متحد امروز ششم دسمبر (۱۵ قوس) تصمیم گرفت که غلام محمد اسحاقزی،‌ منحیث نمایندهٔ دایمی افغانستان در ملل متحد باقی بماند.

این تصمیم امروز در ملل متحد با اکثریت آرا تصویب شد، اما نمایندهٔ افغانستان در این خصوص سخنرانی نکرد.

ماموریت جمهوری اسلامی افغانستان در ملل متحد نیز در چند پیام پیهم تویتر از ادامۀ کار ماموریت کنونی آن کشور در ملل متحد خبر داده است.

پیشتر از این ماموریت افغانستان در ملل متحد در یک پیام دیگر تویتر گفته بود که کمیتهٔ اعتبار‌نامه‌های ملل متحد تصمیم در مورد کرسی افغانستان در ملل متحد را به تعویق انداخته است.

پیش از این، آقای اسحاقزی، در نامه‌ای از منشی عمومی ملل متحد خواسته بود تا او را در سمت‌اش نگهدارد.

فرهان حق، سخنگوی انتونیو گوتیرش، سر منشی ملل متحد با تایید این خبر گفته بود که آقای اسحاقزی فهرستی از هیات افغانستان برای مجمع عمومی ملل متحد را نیز فرستاده است.

کمیتهٔ اعتبار‌نامه‌های سازمان ملل متحد، چندی پیش تصمیم گرفت که ماموریت افغانستان در ملل متحد را به نمایندهٔ گروه طالبان محول نخواهد کرد؛ تصمیمی که طالبان آنرا خلاف اصول و عدالت خوانده و اظهار امیدوار کرد که در آینده این کرسی به حکومت طالبان سپرده شود.

هفتهٔ گذشته شماری از دپلوماتان ملل متحد به خبرگزاری رویترز گفتند که به نظر نمی‌رسد سازمان ملل متحد به گروه طالبان اجازه دهد که از افغانستان در این سازمان نمایندگی کند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از سوی این گروه به صفت نمایندۀ دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد معرفی شده است.

ملل متحد در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ که طالبان بر افغانستان مسلط بودند، این گروه را به رسمیت نشناخته و در آن زمان حکومت به رهبری برهان‌الدین ربانی، رییس جمهور پیشین افغانستان را که بر بخش کوچک جغرافیای آن کشور کنترول داشت و در برابر طالبان مقاومت می‌کرد، به صفت حکومت مشروع افغانستان به رسمیت می‌شناخت.

پیش از این، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که اصرار و آرزومندی شدید طالبان برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعۀ جهانی، تنها ابزار نفوذ بر این گروه است که جامعۀ جهانی می‌توان از آن برای وادار ساختن طالبان به ایجاد حکومت همه‌شمول و احترام به حقوق بشر، به شمول حقوق زنان و اقلیت‌ها کار بگیرد.

XS
SM
MD
LG