لینک های دسترسی

Breaking News

تندروان مظنون یک افسر ارشد استخبارات پاکستان را کشتند


مصطفی بورکی، افسر ارشد استخبارات نظامی پاکستان که در حملهٔ تندروان کشته شد
مصطفی بورکی، افسر ارشد استخبارات نظامی پاکستان که در حملهٔ تندروان کشته شد

تندروان روز سه‌شنبه ۲۱ مارچ (اول حمل) موتر حامل یک افسر ارشد استخبارات نظامی پاکستان را در شمال‌غرب آن کشور هدف حمله قرار دادند که در اثر آن، افسر استخباراتی و راننده‌اش کشته شدند.

مقامات امنیتی پاکستان گفته اند که مصطفی بورکی، افسر ارشد استخبارات نظامی پاکستان یا آی‌اس‌آی، در سال‌‌های اخیر عمیقاََ در عملیات بر ضد طالبان پاکستانی دخیل بود. به گفتهٔ یک پولیس که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، بورکی و راننده‌اش در مربوطات ایالت خیبرپشتونخوا "شهید'' شدند.

ایالت خیبرپشتونخوا که هم‌مرز با افغانستان است، در گذشته یکی از پایگاهٔ عمدهٔ تندروان به شمار می‌رفت.

تا حالا هیچ گروهی مسوولیت حمله بر بورکی را بر عهده نگرفته است، اما تحریک طالبان پاکستان در گذشته مسوولیت حملات مشابه را بر عهده گرفته بود.

از ماه جنوری سال روان میلادی به اینسو، این دومین حمله بر افسران ارشد استخبارات پاکستان می‌باشد. طالبان پاکستان در ماه جنوری یک افسر ارشد استخبارات نظامی‌ و همکارش را در ایالت پنجاب کشتند.

هر دو افسر استخبارات نظامی پاکستان به خاطر جمع‌آوری اطلاعات در مورد تندروان و نظارت از عملیات بر ضد گروه‌های تندرو شناخته شده بودند.

در همین حال، نظامیان پاکستان روز سه‌شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفتند که سه سرباز و سه تندرو روز دوشنبه در جریان درگیری در ساحهٔ دیرهٔ اسماعیل خان، از مربوطات ایالت خیبرپشتونخوا، کشته شدند. اما نظامیان پاکستان در مورد حملهٔ روز سه‌شنبه که بورکی و راننده‌اش کشته شد، تبصره نکردند.

تحریک طالبان پاکستان یک گروه جدا از طالبان افغان است، اما تندروان این گروه متحد نزدیک طالبان افغان استند.

این گروه در ماه نومبر سال ۲۰۲۲ آتش‌بس نامحدود را که به میانجیگری طالبان افغان با حکومت پاکستان صورت گرفته بود، لغو کرد و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات‌ را راه اندازی کنند.

XS
SM
MD
LG