لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان و مبارزه به تروریزم؛ مکثی بر رویکرد طالبان در برابر گروه‌های تروریستی در افغانستان


حکومت طالبان می گوید که طی یک سال گذشته در افغانستان، در برابر تهدیدات شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) در این کشور به مبارزه خود ادامه داده اند.

طالبان بارها جامعه جهانی را اطمینان داده اند که از خاک افغانستان برای تهدید امنیتی علیه هیچ‌ کشوری استفاده نخواهد شد، اما کارشناسان به این باور اند که این اظهارات طالبان به معنی قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگنی فرق می کند.

دیوید پترییس، جنرال بازنشستۀ اردوی امریکا می‌گوید که پس از ورود طالبان به کابل شماری از زندانیان از محابس رها شدند که به باور او در این میان تعدادی از اعضا و حامیان داعش و گروه القاعده نیز از قید رها شده اند.

پترییس در مصاحبۀ اختصاصی به صدای امریکا با اشاره به این زندانیان رها شده گفت: "آنها حملات مرگبار و مخرب را در نقاط مختلف افغانستان انجام داده اند و با ‌آنکه شمار حملات زیاد بالا نیست، اما به قدرت رسیدن این افراد محسوس است".

کارشناسان می گویند که پس از خروج نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا از افغانستان، مقیاس حضور گروه‌های القاعده و داعش در این کشور افزایش یافته است.

جاناتن شرودن، کارشناس مسایل دهشت افگنی می گوید که کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل واضح می‌کند که طالبان از تعهدات توافقنامۀ دوحه برای کاهش روابط با گروه‌های هراس افگنی القاعده، تخطی کرده اند.

آقای شرودن گفت که با کشته شدن الظواهری در کابل، ماموریت محوری امریکا برای مبارزه با دهشت افگنی را موثر خواند و گفت: "ماموریت مبارزه محوری علیه دهشت افگنی موثر واقع شده است بخصوص که افراد مهم دهشت افگن را پیدا کردند، اما این ماموریت نمی تواند بر گروه ها فشار بیآورد و از گسترش و تقویت آنان در داخل خاک افغانستان جلوگیری کند".

بیل راجیو، تحلیلگر مسایل نظامی می گوید که نباید به تعهدات طالبان مبنی بر جلوگیری دهشت افگنی اعتماد کرد. او علاوه کرد که نه تنها گروه القاعده بلکه شماری از گروه های تندرو اسلامی در یک سال گذشته در افغانستان منسجم شده اند و طالبان تمایلی به قطع روابط با القاعده ندارند.

او در مورد رابطۀ القاعده با طالبان گفت: "این گروه ها با طالبان روابط خانوادگی دارند و برخی از آنها باهمدیگر ازدواج کرده اند. آنان اهداف مشترک و دشمنان مشترک در داخل افغانستان و منطقه دارند. به همین خاطر رفتار طالبان در این قسمت تعجب انگیز نیست. طالبان باید صادقانه بر روابط خود با گروه های دهشت افگن بشمول القاعده، نظر داشته باشند".

مقام‌های حکومت پیشین افغانستان و استخبارات ایالات متحده قبل از روی کار آمدن طالبان در افغانستان مشخص نموده بودند که حدود ۲۰ گروه دهشت افگن بشمول شاخه خراسان گروه داعش، در خاک افغانستان حضور دارند.

برخی از کشور های آسیای میانه مانند اوزبیکستان و تاجیکستان از افزایش حضور گروه‌های تندرو اسلامی در خاک افغانستان نگران اند.

طی یکسال حاکمیت طالبان بر افغانستان با آنکه طالبان ادعا می کنند که امنیت را تامین می کنند، اما قتل های هدفمند و حملات بر مساجد و دیگر اماکن مذهبی به ويژه هدف قرار دادن شیعیان در افغانستان ادامه یافته است. گروه داعش مسوولیت شماری از این حملات را به دوش گرفته است.

XS
SM
MD
LG