لینک های دسترسی

Breaking News

واحدهای ضربتی، خطرناکترین حربۀ گروه دولت اسلامی


داعش بخشهای عمدۀ سوریه و عراق را تصرف کرده است
داعش بخشهای عمدۀ سوریه و عراق را تصرف کرده است

نیروهای ویژۀ گروه دولت اسلامی یا داعش که به نام قوای ضربتی نیز یاد می شود، دور فرمانده شان جمع شده و پیش از حمله بر شهر السخنۀ سوریه شعار مرگ یا پیروزی را سر می دهند.

این واحد جنگجویان شاید مرگبارترین حربه در انبار سلاح گروه دولت اسلامی باشد: متعصب و با انضباط، به اهداف شان رخنه می کنند، تا دم مرگ می جنگند، واسکت های انفجاری به تن می کنند تا در صورت شکست در میان مخالفان خود را انفجار دهند.

اکثر پیروزی های داعش در میدان جنگ به این واحد نسبت داده می شود که یکی هم تصرف السنخه بود که ویدیوهای آن از سوی آن گروه در انترنت نشر شد.

ریدور خلیل سخنگوی نیروهای پاسبان مردم کرد به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت نیروهای ویژۀ داعش ابتدا هرج و مرج را ایجاد کرده و سپس عملیات تهاجمی زمینی شان را آغاز می کنند.

مقام های استخباراتی و نظامی عراق و فرماندهان کرد های سوری می گویند که واحد های ویژۀ داعش با ارتکاب قساوت های هولناک – از کشتار اسیران با روشهای عجیب و غریب گرفته تا برده گیری زنان- خود را به عنوان یک نیروی فوق العاده منظم اما مخوف رزمی ثابت ساخته اند.

اکثر روشهای داعش برای کشتار مردم و نیز تاکتیک های جنگی آن گروه بی پیشینه است، چون ایجاد توفان ریگ در هنگام پیش روی برای مختل ساختن دید طرف مقابل تا انجام حملات انتحاری برای ایجاد هراس مردم.

این ستراتیژی های جنگی در حملات اخیر داعش صورت گرفته است و یک نمونۀ آن حملۀ هفتۀ گذشتۀ تندروان وابسته به گروه دولت اسلامی بر نظامیان مصری در شبه جزیرۀ سینای بود.

اندریس کریگ استاد در کینگ کالج لندن می گوید که به فرماندهان محلی گروه دولت اسلامی ابتکار عمل داده می شود تا هرگونۀ که مناسب باشد عمل کنند، اما ستراتیژی به آنان مشخص می شود و انتظار می رود که آنان با موثرترین روشها آن را عملی سازند.

دهشت افگنان با انظباط

مقام های عراقی می گویند که جنگجویان داعش نظم و ترتیب عالی دارند، کسانیکه از میدان جنگ فرار می کنند یا در هنگام پهره خواب می روند، فوراً اعدام می شوند. این گروه مقادیر زیاد سلاح به شمول تانک و توپ در اختیار دارد که بخشی از آن را هنگام عقب نشینی نیروهای عراقی از شهر موصل عراق به دست آورد.

عبدالوهاب السعدی، جنرال اردوی عراق می گوید که داعش به تنهایی در یک وقت توان جنگ در چندین جبهه را دارد. جنرال السعدی می گوید که ارتش عراق با این همه بزرگی در یک وقت تنها توان جنگ در یک جبهۀ بزرگ را دارد.

قساوت داعش به زعم خود تاکتیکی به هدف هراسانیدن دشمنان و نمایاندن خود آن گروه به عنوان نیروی غیرقابل توقف می باشد. در جون ۲۰۱۴ این گروه با افتخار تمام تصاویر کشتار صدها سرباز شیعۀ عراق را نشر کرد. داعش به گونۀ منظم سربازان اسیر را سر می برد و ویدیو های کشتار آنان را در انترنت نشر می کند.

شبه نظامیان شیعۀ عراق که در کنار نیروهای امنیتی عراق برضد گروه دولت اسلامی می جنگند
شبه نظامیان شیعۀ عراق که در کنار نیروهای امنیتی عراق برضد گروه دولت اسلامی می جنگند

تازه ترین ویدیویی که از سوی آن گروه نشر شد نشان می داد که اسیران در درون یک قفس انداخته شده و در حوض آب غرق ساخته می شوند، به همین سان ویدیوی دیگر نشان می دهد که اسیران در یک صف در کنار هم قرار داده شده و سپس مواد انفجار در سرهای شان بسته شده و یکایک انفجار داده می شوند.

مقام های عراقی تخمین می زنند که شمار جنگجویان داعش در عراق و سوریه شاید بین ۳۰ هزار تا ۶۰ هزار نفر باشد. افسران پیشین ارتش صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق این گروه را در ایجاد نظم و جلب و جذب جنگجویان از اروپا، ایالات متحده و کشور های عربی و آسیای مرکزی کمک کرده است.

مجاهدین پیشین با تجربۀ جنگ در افغانستان، چیجنیا و سومالیا هم در بخش پلانگذاری و هم به عنوان الگو برای جنگجویان جوان، کمک بیشتری به گروه دولت اسلامی کرده است.

پتریک سکینر کارمند پیشین ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است "مردمی که در جستجوی مرگ اند به گروه دولت اسلامی می پیوندند و گروه دولت اسلامی نیز خرسند است تا آنان را در این زمینه کمک کند."

آسیب پذیری های داعش

واحد های ویژۀ جنگجویان داعش در تصرف شهر رمانی عراق نقش حیاتی را بازی کردند. نخست دست کم ده مهاجم انتحاری، اهداف نظامی را در شهر هدف قرار داد و سپس جنگجویان در وسط توفان ریگ به شهر یورش بردند. به محض ورود نیروهای داعش به شهر، سربازان عراقی پا به فرار گذاشتند.

سکینر می گوید که داعش در مورد کاربرد این روش که ترکیبی از عملیات دهشت افگنی و تهاجم مروج نظامی است، باید برای مدتی غور کرده باشد. او افزود که هفتۀ گذشته از عین روش در حملات سینای مصر کار گرفته شد.

حملات هوایی به رهبری ایالات متحده امریکا در سوریه عراق پیشرویی داعش را کند ساخت و سبب شد که شبه نظامیان شیعۀ عراق و جنگجویان کردی شماری از شهرها را از تصرف داعش بیرون کنند.

با وصف تمام باخت ها، نیروهای ضربتی گروه دولت اسلامی ماه گذشته بار دیگر بر شهر کوبانی حمله کردند. حدود ۷۰ جنگجوی این گروه به شهر نفوذ کرده و با شمار زیاد نیروهای کردی برای دو روز درگیر جنگ بودند، ظاهراً هدف این حمله تصرف شهر نه بلکه ایجاد هرج و مرج بود.

علی عمران فرمانده یکی از فرقه های ارتش عراق می گوید که به تازگی، گروه دولت اسلامی کاربرد طیاره های بی پیلوت کمره دار آغاز کرده است تا با آن موقعیت های دشمنان خود را فلمبرداری کند. او می افزاید این طیاره ها دارای تجهیزات ارتباطی پیشرفته نیز می باشد.

عمران گفت که حتا امکانات و تدارکات گروه دولت اسلامی قوی است، به گفتۀ عمران غذاهای بسیار خوب چون کباب و مرغ بریان مصرف می کنند و غذای آنان به مراتب بهتر از سربازان عراقی است.

اما سکینر می گوید که داعش آسیب پذیری های خود را دارد. به باور وی سازمان باز و دولت گونۀ داعش به جاسوسان فرصت می دهد تا در این گروه نفوذ کنند و با نظرداشت کشتار مردم به جرم جاسوسی از سوی داعش، می توان هراس آن گروه را از این آسیب پذیری نیز درک کرد.

سکینر، این کارمند پیشین استخبارات امریکا می گوید که داعش به خاطر رهبری و ادارۀ جنگجویان چند ملیتی خود، از درون نیز تحت فشار است. او گفت "ما داعش را به عنوان سازمان مخوف بدون درز و شکاف می پنداریم، اما به تصور من شاید ادارۀ این سازمان به دلیل داشتن افراد بی ثبات و خشن، مشکلترین کار باشد."

XS
SM
MD
LG