لینک های دسترسی

Breaking News

غنی دستور تحقیق سربریدنها در ننگرهار را داد


رئیس جمهور غنی گفته است عاملان سربریدنها در ننگرهار باید به پنجه قانون سپرده شوند.
رئیس جمهور غنی گفته است عاملان سربریدنها در ننگرهار باید به پنجه قانون سپرده شوند.

حکومت افغانستان سربریدن و نمایش اجساد افراد را در ننگرهار خارج از دایرۀ قضا، خودسرانه و قبیح خوانده است.

ریاست جمهوری افغانستان عملکرد ملیشه های وابسته به معاون اول ولسی جرگۀ افغانستان را "خلاف اصول و قوانین ملی و بین المللی حاکم بر جنگ" خوانده است.

سید ظفر هاشمی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در پاسخ به ایمیلی به صدای امریکا نگاشته است که رئیس جمهور محمد اشرف غنی از نهاد های عدلی و قضایی خواسته است تا تحقیقات همه جانبه را در این خصوص انجام داده و عاملان و دستور دهندگان این عمل را به پنجۀ قانون بسپارد.

ملیشه های وفادار به ظاهر قدیر معاون ولسی جرگۀ افغانستان روز یک شنبه پس از آنکه چهار جنگجوی داعش را سربریدند، اجساد آنان را در روی جاده های ولایت ننگرهار به نمایش گذاشتند.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان همچنان گفته است که "مردم افغانستان با وجوديكه از گروه ها تروريستى مانند داعش نفرت دارند، برخورد خارج از قضا، خودسرانه و قبیح را نيز نمی پذيرند و از آن تكان خورده اند."

آقای قدیر در توجیه این اقدام به رسانه ها گفته است که "در جنگ حلوا تقسیم نمی شود" و مدعی شده است که جنگجویان داعش هم چهار تن از ملیشه های محلی را سر بریدند.

واکنش مدافعان حقوق بشر

سازمان دیدبان حقوق بشر رویداد های ننگرهار را "بسیار خطرناک" توصیف کرده و آن را به شدت محکوم کرده است.

پتریشیا گاسمن، پژوهشگر ارشد این سازمان برای افغانستان در پاسخ به پیامی به صدای امریکا نگاشته است که در سال گذشته در چندین مورد مقامهای دولتی و افراد زورمند از ملیشه های زیر فرمان شان، با معافیت از پیگرد، در نبرد بر ضد طالبان و سایر شورشیان کار گرفته اند.

جنگجویان داعش نیز چهار ملیشۀ وابسته به ظاهر قدیر را سربریدند.
جنگجویان داعش نیز چهار ملیشۀ وابسته به ظاهر قدیر را سربریدند.

خانم گاسمن افزوده است که با وصف ارتکاب چندین مورد قساوت، ملیشه های وابسته به افراد زورمند برای اعمال شان پاسخگو قرار نگرفته اند و به گفتۀ وی کارکرد حکومت افغانستان نیز برای مهار کردن چنین اقدامات چندان نویدبخش نبوده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم می گوید که آنچه در ننگرهار اتفاق افتاده است یک اقدام فراقانونی و مردود بوده است.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون در صحبت با صدای امریکا ملیشه های طرفدار به ظاهر قدیر را نیروهای خارج از دایرۀ نظام خواند و گفت که آنان بدون درنظر گرفتن مراحل قانونی، مرتکب محاکمۀ صحرایی شده اند.

واکنش سیاستمداران افغان

شورای ملی افغانستان نیز تا کنون در مورد آنچه به معاون ولسی جرگه نسبت داده می شود، واکنشی نشان نداده است، اما برخی قانونگذاران افغان این عمل را تقبیح کرده اند.

عبدالجبار قهرمان عضو ولسی جرگۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که آنچه در ولایت ننگرهار از سوی هر نیرویی اتفاق افتاده است، با اصول ملی، دینی، بشری و جهانی مطابقت نداشته و به کلی مردود است.

اکثر منتقدان با نگرانی از عملکرد ملیشه های وابسته با ظاهر قدیر گفته اند که ادامۀ این وضعیت حاکمیت قانون و دولت را تحت شعاع قرار داده و جامعه را به سوی هرج و مرج می کشاند.

امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است "... هیچ نیروی بی بند و بار در طول تاریخ به پیروزی مستحکم دست نیافته است. هیچگاه. مردم سر های بریده را زیاد دیده اند ولی جلاد را به صورت واضح در مسند قانون ساز و نشسته در کرسی نماینده گی ملت کمتر دیده اند. یا هیچ ندیده اند".

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG