لینک های دسترسی

Breaking News

داعش آبدات تاریخی شهر نمرود عراق را ویران کرد


ملل متحد تخریب آبدات تاریخی عراق را جنایت جنگی خوانده است
ملل متحد تخریب آبدات تاریخی عراق را جنایت جنگی خوانده است

تندروان گروه دولت اسلامی بخش هایی از شهر تاریخی نمرود عراق را که مرکز امپراتوری آشوریان است و به قرن ۱۳ پیش از میلاد بر می گردد، با بلدوزر ها هموار کرده و شماری دیگر از آبدات تاریخی این شهر را ویران کردند.

تخریب ساحات باستانی در نمرود باستان شناسان و ملل متحد را به شدت نگران ساخته است، تا جاییکه بن کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد ماه گذشته آن را "جنایت جنگی" خواند.

گروه دولت اسلامی روز شنبه با نشر ویدیویی در انترنت جریان تخریب ساحات تخریب شده را نمایش داد.

یکی از جنگجویان در این ویدیو می گوید که همه بت هایی را از بین می برد که در ایام گذشته به جای الله پرستش می شد. جنگجوی دیگری می گوید که هرزمانی که یک قطعه زمین تصرف شود، داعش آنرا از وجود نشانه های بت پرستی پاک کرده و یکتاپرستی را ترویج خواهد کرد.

گمانه زنی هایی وجود دارد که گروه تندرو دولت اسلامی شمار دیگر از آثار باستانی را در بازار های سیاه فروخته اند تا قساوت ها و فعالیت های خود را تمویل کند. مقام های عراقی و سازمان ملل متحد در ماه مارچ هشدار دادند که بخش های از ساحات تاریخی نمرود تاراج و تخریب شده است.

شهر نمرود دومین پایتخت امپراتوری آشوری، حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح آباد شد وزمانی مرکز حکمروایی قلمرو بزرگی – از سواحل مدیترانه گرفته تا ایران امروزی – بود. ده ها کاخ و معبد مزین با تندیس های شاهان و جهان گشایان آن زمان، در این شهر آباد شده بود.

این شهر از چهار طرف محصور بوده و طول دیوار های اطراف شهر به هشت کیلومتر می رسد. در میان ساحات تخریب شده توسط گروه دولت اسلامی کاخ بزرگ آشور ناصر پال دوم، معبد نابو، معبد الهۀ نوشتن و هنر و شماری دیگر از معابد شامل است.

عمده ترین نتیجۀ کاوشگری در نمرود، آرامگاه چهار بانوی سلطنتی بود که از آن ۶۱۳ پارچه زیور طلا و دیگر سنگ های قیمتی به دست آمد. این پارچه های قیمتی که در زمان فروپاشی رژیم صدام حسین در بانک مرکزی عراق محفوظ شده بود، هنگام تاراج موزیم ملی عراق در سال ۲۰۰۳ از دستبرد در امان ماند.

XS
SM
MD
LG