لینک های دسترسی

Breaking News

اسناد تازه: داعش افراد بی خبر از اسلام را استخدام می‌کند


داعش افرادی را که به تازگی در آن گروه جذب می شوند از رهگذر دانش اسلامی بین یک تا سه درجه بندی می کند
داعش افرادی را که به تازگی در آن گروه جذب می شوند از رهگذر دانش اسلامی بین یک تا سه درجه بندی می کند

اسناد و مدارک تازه نشان می‌دهد که داعش بیشتر برای جلب و جذب افرادی تمرکز می‌کند که از اسلام بی خبر باشند و به ساده‌گی جلب شوند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس بر بنیاد این مدارک و نیز مصاحبه با شماری از جنگجویان پیشین داعش گزارش داده است که حدود ۷۰ درصد جنگجویان داعش در مورد اسلام معلومات بسیار ابتدایی و اندک دارند.

هزاران مدرک فراهم شده از سوی وبسایت مخالفان حکومت سوریه، زمان الوصل، که در دسترس اسوشیتدپرس قرار داده شده است، همچنان سویۀ تحصیلی تندروان داعش را نیز آشکار ساخته است.

بر بنیاد این مدارک، ۲۴ درصد تندروان داعش در مورد اسلام معلومات متوسط داشته و تنها پنج درصد آنان تعلیمات عالی اسلامی داشته اند و پنج درصد آنان حافظ قرآن بوده اند.

گواه برجستۀ این یافته ها حملۀ اخیر در فرانسه است که در آن محمد بحیل یکی از عمال داعش با راندن موتر لاری بر شرکت کننده‌گان جشن باستیل بیش از ۸۰ نفر را از بین برد.

خانوادۀ بحیل گفته است که او فرد مذهبی نبود، شراب می نوشید، به رقاصه خانه‌ها رفت و آمد داشت و تا حدی گرایش به سمت هم جنسگرایان داشت.

به همین سان، عمر متین مهاجم دیگری که خود را وابسته به داعش می‌خواند و بر کلپ شبانۀ همجنسگرایان در ایالت فلوریدای ایالات متحده حمله کرده و ده‌ها تن را از بین برد، به گفتۀ خانواه اش شخص مذهبی و تندرو نبود.

گزارش اسوشیتدپرس حاکی است که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ کم و بیش ۴۰۳۰ شهروند خارجی برای پیوستن به داعش به سوریه رفته اند. همان وقت، ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده گزارش داده بود که داعش بین ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار جنگجو دارد.

یکی از جنگجویان پیشین داعش که نخواسته بود نامش فاش شود، دلیل پیوستن اش را با داعش، جنگ بر ضد حکومت بشارالاسد و کمک با مردم سوریه خوانده است، اما اندکی بعد به گفتۀ خودش پی برد که به جای نادرست آمده است.

شماری دیگر از تندروان داعش گفته اند که داعش به کسانی که به تازه‌گی به آن گروه می‌پیوندند، فلم‌های تبلیغاتی را نشان می‌دهد، آنان را نزد امامان در مساجد می‌برد تا افکار شان را تغییر دهند و به همین سان برای شان مدارس آموزش‌های دین اسلام را ایجاد کرده است.

بخش جلب و جذب داعش بر اساس ارزیابی دانش جنگجویان تازه در مورد اسلام آنان را بین یک تا سه درجه بندی می کند. مدارک نشان داده است که شماری از کسانی که می‌خواهند به داعش بپیوندند نسبت به این امتحان واکنش نشان داده و برخی هم حتا حاضر نشده اند که امتحان بدهند.

XS
SM
MD
LG