لینک های دسترسی

Breaking News

"وزیر جنگ" داعش کشته شد


الشیشانی شهروند گرجستان بود و زمانی در صفوف شورشیان چیچین می‌جنگید
الشیشانی شهروند گرجستان بود و زمانی در صفوف شورشیان چیچین می‌جنگید

ابو عمر الشیشانی که ایالات متحدۀ امریکا او را "وزیر جنگ داعش" می‌خواند، در درگیری در شهر شرقاط در جنوب موصل کشته شد.

وزارت دفاع ایالات متحده در ماه مارچ خبر داد که الشیشانی احتمالاً در یک حملۀ هوایی امریکا در سوریه کشته شده است، اما این نخستین باری است که گروه دولت اسلامی مرگ او را تایید می‌کند.

خبرگزاری اعماق که همواره خبرهای مرتبط با گروه دولت اسلامی را نشر می‌کند، از کشته شدن الشیشانی خبر داده است، اما سایر خبرگزاری‌های تا کنون این خبر را مستقلانه تایید نکرده اند.

با اینحال، طرفداران گروه دولت اسلامی در شبکه‌های اجتماعی تصاویر این جنگجوی داعش را نشر کرده و ضمن ابراز تسلیت به یکدیگر، به انتقامجویی از کشته شدن الشیشانی عهد کرده اند.

الشیشانی مشاور نظامی رهبر داعش بود.
الشیشانی مشاور نظامی رهبر داعش بود.

نیروهای عراقی برای تصرف شهر موصل که اکنون زیر تصرف داعش است، آماده‌گی می‌گیرد. این نیروها هفتۀ گذشته یک پایگاه عمدۀ هوایی را در ۶۰ کیلومتری شمال موصل تصرف کردند.

رامی عبدالرحمان، رئیس گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، به خبرگزاری رویترز گفته است که الشیشانی در ماه مارچ زخمی شد و چندی بعد در شهر رقه درگذشت.

آقای عبدالرحمان گفت "داکتری که او را معاینه کرده بود، این خبر را با من تایید کرد." او می گوید که داعش تا زمانیکه جانشین الشیشانی را انتخاب کرد، تایید خبر مرگ او را به تاخیر انداخت.

شیشانی که به نام عمر چیچینی نیز معروف بود، یکی از تندروانی بود که به شدت زیر پیگرد ایالات متحده قرار داشت و حکومت امریکا برای معلوماتی که منجر به یافتن یا کشتن وی گردد، پنج میلیون دالر پاداش تعیین کرده است.

الشیشانی به نام عمر چیچینی نیز معروف بود.
الشیشانی به نام عمر چیچینی نیز معروف بود.

الشیشانی در سال ۱۹۸۶ در گرجستان که آن وقت بخشی از اتحاد جماهیر شوروی پیشین بود، زاده شد. او یکی از مشاوران نظامی بسیار نزدیک به ابوبکر البغدادی رهبر داعش بود.

پیش از پیوستن به قوای نظامی گرجستان در سال ۲۰۰۶، الشیشانی در صفوف شورشیان چیچینی بر ضد روسیه می‌جنگید. مقام‌های امریکایی می‌گویند که الشیشانی به خاطر مشکلات صحی از ارتش گرجستان ترخیص داده شد.

الشیشانی در سال ۲۰۱۰ به خاطر حمل اسلحه بازداشت شد و بیش از یکسال را در زندان گرجستان سپری کرد، او در سال ۲۰۱۲ به ترکیه آمد سپس به سوریه رفت و با نیروگرفتن داعش به ابوبکر البغدادی بیعت کرد.

XS
SM
MD
LG