لینک های دسترسی

Breaking News

روز عشاق و اختلاف علمای اسلامی و جوانان


جفت افغان
جفت افغان
در هفتهء گذشته در گلفروشی های کوچه گلفروشی کابل جنب و جوش روز عشاق، ۱۴ فبروری، بیشتر دیده می شد. از گل های سرخ گرفته تا کارتهای عاشقانه، بیشتر اجناس به روز عشاق ربط داشت. چندین گلفروش به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که برای روز عشاق، گل های مورد پسند را از پاکستان، امارات متحده عربی و حتا از هلند وارد کردند.

روز سنت والنتین، که حالا بیشتر به روز عشاق و عشق شهرت دارد، از قرن سوم میلادی و از یک کشیش عیسوی منشاء می گیرد. کشیش والنتین پس از آن در سال ۲۶۹ میلادی به فرمان امپراطور روم کشته شد که به نافرمانی متهم گردید. گفته می شود او مراسم مذهبی ازدواج سربازانی را اجرا می کرد که بر اساس قوانین وقت، باید ازدواج نمی کردند و مجرد باقی می ماندند.

در ده سال گذشته، تجلیل از روز عشاق در افغانستان بیشتر گردیده است.

مسکا، دوشیزه که روز عشاق را تجلیل کرد به رادیو آشنا گفت که در این روز احساس خوبی داشت. او گفت که با دریافت کارت تبریکی و پیام تلیفونی از نامزادش، بسیارهیجان زده شد.

"وقتی که امروز دفتر کار آمدم، ایمیل خود را باز کردم یک کارت مقبول تبریکی برایم آمده بود. من هم با فرستادن یک کارت برایش تبریکی دادم. شاید وقتی خانه بروم تحفهء هم از طرف نامزدم دریافت کنم."

اسلامی نیست؟

مولوی عبدالستار، امام مسجد در شهر کابل می گوید که بزرگداشت روز عشاق، بویژه میان دختران و پسرانی که با هم نامزد نیستند، عمل نادرست است. به گفته مولوی عبدالستار "این روز جوانان را به ابتذال و گناه تشویق می کند و هیچ اساس شرعی ندارد."

قربانعلی عرفانی، عضو ولسی جرگه و عالم شیعه، هم می گوید که دختران و پسران جوان نباید با هم روابط عاشقانه داشتنه باشند مگر اینکه قصد ازدواج داشته باشند و یا روابط عاشقانه میان آنها مشروع باشد. آقای عرفانی گفت "مٌهم نیست که اساس این روز از عیسویت است یا اسلام، مٌهم این است که نباید باعث ترویج ابتذال گردد."

اما جوانانی که از روز عشاق تجلیل می کنند با این گفته ها زیاد موافق نیستند.

احمد منیر، یک جوانی که روز عشاق را با دوست دخترش با فرستادن گل تجلیل کرد می گوید: "قسمی که ما از تکنالوجی پیشرفته استفاده می کنیم باید از بعضی چیز های که مثبت است هم استفاده کنیم. به نظر من کدام مشکلی ایجاد نمی کند و می تواند برای جوانان فرصتی را بدهد که محبت خود را ابراز کنند."

یک جوان دیگر، عطاالله، گفت که در روز عشاق از عشق و محبت میان انسانها تجلیل می کند تا از عیسویت یا اسلام.
XS
SM
MD
LG