لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگار Vice/HBO:حنفی باید از ولسی جرگه استعفا بدهد


جریان مصاحبۀ ازوبل یانگ با نذیر احمد حنفی عضو ولسی جرگه افغانستان
Photo credit: Laura Hudock for VICEon HBO
جریان مصاحبۀ ازوبل یانگ با نذیر احمد حنفی عضو ولسی جرگه افغانستان Photo credit: Laura Hudock for VICEon HBO

مصاحبۀ ازوبل یانگ، خبرنگار و تولید کننده برنامه Vice on HBOبا نذیر احمدی حنفی، عضو ولسی جرگه در روز گذشته در صفحات اجتماعی دست به دست شد. ازوبل در مصاحبۀ اخصاصی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که آقا حنفی به او اهانت کرد و او را دشنام داده است.

خانم یانگ از مردم افغانستان خواست تا خواستار استعفای آقای حنفی شوند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:50 0:00
لینک دانلود

متن کامل مصاحبه:

پرسش: مصاحبۀ خودت با آقای نذیر احمدی حنفی عضو ولسی جرگه و عالم دین در رسانه های اجتماعی در میان افغانها دست به دست شد و اکثریت شان گفته های آقای حنفی را تقبیح کردند. در مورد این مصاحبه معلومات بدهید، برخورد آقای حنفی با شما چه گونه بود؟

پاسخ: "در جریان مصاحبه و حتی پیش از آن فضا پر از خصومت بود و بسیار آشکار بود که او برای من منحیث یک انسان وقت کافی نداشت. او به هیچ سوالم گوش فرا نمی داد و حتی با من صحبت نمی کرد بلکه با مرد های موجود در آنجا حرف می زد. فضا در آنجا برایم بسیار نا راحت کننده بود."

"حنفی حتی در جریان مصاحبه به سویم نگاه نمیکرد ولی آنچه که به من گفت بدتر از آن بود که بسویم منحیث یک انسان نگاه کند و این یک ذرۀ کوچکی از اهانتی است که شمار زیادی از زنان افغان با آن باید همه روزه مبارزه کنند."

پرسش: آیا فکر میکنید که سوال شما درمورد قانون منع خشونت علیه زنان باعث شد تا این مصاحبه به یک تجربۀ تلخ مبدل شود؟

پاسخ: "بلی، فکر میکنم که او بیش از حد بر خلاف قانون منع خشونت علیه زنان است و او در این مورد بسیار حساس برخورد میکرد. به نظرم موضوع قانون منع خشونت علیه زنان آنچه نبود که او بخواهد در موردش صحبت کند. موضوعاتی زیادی را بحث کردیم و یکی از آن خانه های امن برای زنان بود. او (حنفی) خانه های امن را روسپی خانه و زنانی را که از مظالم شوهران شان فرار کرده و در آن خانه ها پناه میبرند، فاحشه خواند."

پرسش: زمانی که آقای حنفی صحبت شما را در جریان مصاحبۀ قطع کرد و گفت که "بس است دگه" خودت بسیار ناراحت بودی و چیزی نمانده بود گریه کنید، چه احساسی داشتید؟

جواب: "فکر میکنم که بسیار ناراحت کننده بود که مورد حقارت و برخورد سرد قرار گرفتم که قبلاً چنین نشده بود. در این مصاحبه خیلی تمرکز داشتم و میخواستم به آقای حنفی فرصتی را مساعد کنم تا او دیدگاهش را ارایه و از آن دفاع کند. من خوشبخت بودم که محافظین امنیتی داشتم و منحیث یک تبعۀ خارجی در موقعیت بهتری قرار داشتم. این تجربه برایم اهانتبار بود و او (حنفی) از چیزهای که میخواست بگوید، عقب نشینی نکرد."

پرسش: بسیاری از افغان در رابطه به مصاحبۀ شما واکنش نشان دادند، و آقای حنفی در مصاحبۀ با رادیو آزادی، در نخست مصاحبه با شما را رد کرد که شاید نمیدانست در رسانه های دست به دست شده و سپس گفت که حتی به یاد ندارد خودت را دشنام داده باشد و از شما خواسته تا از او عذر خواهی کنید. در این مورد نظر تان چیست؟

پاسخ: "ما ثبوت قوی ویدیویی و شاهدان عینی برای این سخنان آقای حنفی داریم و نمیدانم چگونه او میخواهد که این مصاحبه را رد کند، این واقعاً خنده آور است. تقاضای او از من برای عذر خواهی و کذب او در این مورد، موقف سیاسی او را منحیث عضو پارلمان زیر سوال میبرد. این دروغ آقای حنفی تخطی واضح از قدرت بوده و برایم غیر قابل باور است که او با چنین پررویی حرف هایش را رد میکند و این بازتاب دهندۀ شخصیت رقت انگیز اوست."

This courtesy video is copy righted by Vice on HBO

پرسش: در یک بخشی از مصاحبۀ که شما نشر کرده اید، آقای حنفی گفته است که خودت به دست یک پسر جوان افغان بدهد تا از ... یعنی به گونۀ خشونت بار شما را مورد تجاوز جنسی قرار دهد. چه احساسی داشتید و حال چه فکر میکنید؟

پاسخ: "فکر میکنم که این سخن او کاملا ً اسفناک است و این سخنان او درنهایت از خشونت طرفداری میکند. این سخنان او به این دلالت میکند که شخصی مانند او نباید در قدرت باشد."

پرسش: آیا میخواهید علیه آقای حنفی اقامه دعوا کنید یا رسماً از او شکایت کنید؟

پاسخ: "میخواهم پس از این تجربه این تحرک در افغانستان ادامه پیدا کند و مردم خواستار استعفای او (حنفی) شوند. آنچه را که ما میخواهیم برسانیم این است که افرادی مانند او موانع واقعی در راه قدرتمندسازی زنان اند و من فکر میکنم تا زمانی که فردی مانند حنفی در پارلمان قدرت دارد ... و واضحاً او قدرت این را دارد که دیگران را نیز وا دارد (هم نظر او باشند) و این یک مانع گسترده در مقابل حقوق زنان در افغانستان خواهد بود."

پرسش: خواستت از آنعده افرادی که در مقابل آقای حنفی از خودت حمایت کردند چه است؟

پاسخ: "فکر میکنم همیشه افرادی وجود خواهند داشت که در همچو موارد حمایت کنند و همیشه افرادی خواهند بود که بخواهند زنان را سرکوب کنند و درمقابل مساوات جنسیتی قرار گیرند و این آنچه است که قرار معلومات در افغانستان وجود دارد."

"مهمتر از همه این است که ما آقای حنفی را به گونۀ ببنیم که او هست و او در مورد وضعیت حقوق زنان در افغانستان دروغ گفته است. با بودن افرادی مانند او در قدرت، کسب مساوات جنسیتی در افغانستان همیشه منحیث یک آزمون باقی خواهد ماند. من از مردم افغانستان میخواهم که خواستار استعفای او (حنفی) شوند."

مصاحبه به زبان انگلیسی این خبرنگار را در اینجا بشنوید:

XS
SM
MD
LG