لینک های دسترسی

Breaking News

حملات اسراییل در نخستین روز ماه رمضان در نوار غزه ادامه یافت


اسراییل روز دوشنبه ۱۱ مارچ (۲۱ حوت) گفت که حملات خود را در نخستین روز ماه رمضان در سراسر نوار غزه ادامه داد.

این خشونت‌ها در حالی ادامه یافت که مصر، ایالات متحده و قطر از هفته‌ها به اینسو تلاش کرده اند آتش‌بس جدید در ماه رمضان میان اسراییل و حماس بر قرار شود. آزادی گروگان‌ها از اسارت حماس و آزادی زندانیان فلسطینی از محابس اسراییل، بخشی از این توافق احتمالی می‌باشد.

مذاکره کنندگان حماس که هفته گذشته قاهره‌، پایتخت مصر، را ترک‌ می‌کردند، گفتند که مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در هفته جاری از سر گرفته خواهد شد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، بار دیگر خواهان برقراری آتش‌بس در ماه رمضان میان اسراییل و گروه حماس شد تا کمک‌های مناسب برای مردم غزه فراهم شود و گروگان‌هایی که در اسارت حماس قرار دارند، آزاد شوند.

گوتیرش در مورد ادامه جنگ در نوار غزه گفت:‌ ''چشم‌های جهان نظاره می‌کنند. چشم‌های تاریخ نظاره می‌کنند. ما نباید چشم خود را ببندیم. ما باید برای مرگ‌های بیشتر که قابل جلوگیری است، اقدام کنیم.'' او هچنین گفت که مردم در غزه نیازمند کمک‌های فوری استند.

اردوی اسراییل گفته است که عملیات نظامیان آن کشور شامل حملات هوایی و زمینی در خان یونس و سایر مناطق جنوبی و مرکزی غزه می‌شود.

وزارت صحت غزه گفته است که در نتیجه حملات روز دوشنبه اسراییل، ۶۷ نفر در یک روز گذشته کشته شده اند.

به گفته مقامات این وزارت، از آغاز حملات تهاجمی اسراییل که در پی حملات حماس به جنوب اسراییل راه اندازی شد، تا حالا در کل ۳۱ هزار و ۱۱۲ نفر در غزه کشته شده اند.

حملات اسراییل در نوار غزه در حالی ادامه یافته است که تقریباً همه جمعیت بیش از ۲.۳ میلیونی غزه در لبه قحطی قرار گرفته اند. در عین حال، شماری از کشور‌ها از جمله ایالات متحده تلاش می‌کنند تا کمک‌های بشردوستانه بیشتر را برای مردم غزه ارسال کنند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ در روز‌های اخیر به اردوی کشورش دستور داد تا یک بندر موقتی را سواحل غزه احداث کند تا محموله‌های کمک‌های بیشتر بشردوستانه به مردم غزه فراهم شود.

ملل متحد هشدار داده است که صدها هزار فلسطینی با گرسنگی مواجه اند. این سازمان گفت است که مقدار کمک‌های بشردوستانه که به نوار غزه ارسال می‌شوند، به مراتب کمتر از ۵۰۰ لاری مواد مورد نیاز مردم در نوار غزه است که قبل از درگیری میان اسراییل و گروه حماس همه روزه وارد غزه می‌شد.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده و نیروی هوایی شاهی اردن روز یکشنبه در یک اقدام مشترک کمک‌های بشردوستانه را در یک پرواز به شمال غزه پرتاب کردند. این طیاره معادل ۱۱ هزار ۵۰۰ وعده غذایی را که شامل برنج، آرد،‌ مکرونی و سایر مواد غذایی می‌شود، فراهم کرد.

اما مقامات می‌گویند که فراهم‌آوری کمک‌های بشردوستانه که توسط طیاره‌ها از هوا پرتاب می‌شوند، برای رفع نیازمندی مواد غذایی مردم غزه کافی نیست.

پرتاب مواد غذایی از طریق هوا خطرناتی را نیز در پی داشته است. چند روز قبل یک بسته مواد غذایی که توسط طیاره از هوا در قلمرو غزه پرتاب شد، سبب مرگ پنج نفر شد و چندین نفر دیگر را زخمی کرد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های اسو شیتدد پرس، رویتز و فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG