لینک های دسترسی

Breaking News

مقام امریکایی: اسراییل با آتش‌بس در غزه موافقت کرده است


شهر رفح
شهر رفح

یک مقام امریکایی روز شنبه دوم مارچ (۱۲ حوت) گفت که اسراییل "کم و بیش" با پیشنهاد آتش‌بس شش هفته‌ای در نوار غزه موافقت کرده است.

این مقام امریکایی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به خبرنگاران گفت که چارچوب یک آتش‌بس تهیه شده و "اسراییلی‌ها کم و بیش آنرا پذیرفته اند."

او افزود: "اگر حماس با آزادی گروه از گروگان‌های آسیب‌پذیر... بیماران، مجروحان، سالمندان و زنان موافقت کند، آتش‌بس شش هفته‌ای در غزه آغاز خواهد شد."

یک منبع نزدیک به حماس به خبرگزاری فرانس پرس نیز گفته است که هیاتی حماس روز شنبه از قطر به مصر رفته تا در مورد این توافق رایزنی کند.

اسراییل هنوز به گونهٔ رسمی تایید نکرده است که طرح آتش بس را پذیرفته است.

میانجی‌ها ماه‌ها است که تلاش می‌کنند تا قبل از ماه رمضان، آتش‌بس در غزه برقرار شود و به دنبال پایان درگیری پنج ماهه استند که غزهٔ تحت حاکمیت حماس را به مخروبه تبدیل کرده است.

ادارات سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۷ فبروری هشدار دادند که اگر جنگ به زودی در نوار غزه متوقف نشود، خطر قحطی ناشی از جنگ در این ساحه تقریباً قطعی است. وزارت صحت غزه گفته است که ۱۳مورد مرگ ناشی از سوتغذیهٔ کودکان را در روزهای اخیر ثبت کرده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، نیز روز جمعه اول مارچ (۱۱ حوت) گفت که امیدوار است تا ماه رمضان آتش‌بین میان اسراییل و حماس برقرار شود.

بایدن در پاسخ به پرسشی که آیا انتظار دارد تا رمضان توافقی صورت گیرد، گفت: "امیدوارم چنین شود. ما هنوز به شدت روی آن کار می‌کنیم. ما هنوز به آن [توافق آتش‌بس ] نرسیده ایم."

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که عملیات هوایی به طور مشترک با اردن انجام شد و طیاره‌ها "بیش از ۳۸هزار وعده غذایی را در امتداد خط ساحلی غزه پرتاب کردند که امکان دسترسی غیرنظامیان به کمک های حیاتی را فراهم کرد."

چندین کشور عربی و اروپایی از ماه نومبربه اینسو بر فراز غزه مواد امدادی پرتاب کرده اند، اما عملیات روز شنبه نخستین عملیاتی بود که ایالات متحده در آن شرکت داشت.

درتهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG