لینک های دسترسی

Breaking News

الحاق ساحات اشغال شده فلسطینی؛ اسراییل نقشه کشی را آغاز کرد


بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل می‌گوید که کشورش نقش کشی ساحات اشغال شده‌ٔ کرانه غربی رود اردن را آغاز کرده است که بر اساس پیشنهاد دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده به اسراییل ملحق خواهد شد.

آقای نتنیاهو اظهار داشت این روند مدت زیادی را در بر نخواهد گرفت. او گفت: "ما از قبل در بلندترین نقطه روند نقشه کشی ساحه قرار داریم؛ ساحاتی که بر اساس طرح ترمپ بخشی از کشور اسراییل خواهد بود."

صدر اعظم اسراییل گفت که این ساحه در بر گیرنده تمام مسکونه‌های یهودی نشین و وادی رود اردن خواهد بود که اسراییل آنرا پس از اشغال در جنگ سال ۱۹۶۷ تا اکنون زیر کنترول نظامی نگهداشته است.

اما مقامات فلسطینی می‌گویند که چنین طرح و نقشه‌ای را نمی‌پذیرند.

نبیل ابو ردینه، سخنگوی محمود عباس، رییس اداره خودمختار فلسطینی گفت: "یگانه نقشه‌ای که مورد پذیرش خواهد بود، نقشه کشور فلسطینی با مرزهای سال ۱۹۶۷ است که پایتخت آن نیز بیت القدس باشد."

انتخابات ملی اسراییل به تاریخ دوم مارچ برگزار می‌شود و نتنیاهو که با اتهامات فساد مواجه است، امیدوار است برای پنجمین دور منحیث صدر اعظم انتخاب شود.

ساکنان مسکونه‌های یهودی نشین، بخشی از رای دهندگان آقای نتنیاهو را تشکیل می‌دهد و اکثر اعضای کابینهٔ ایتلافی او کرانه غربی رود اردن را از نگاه دینی مقدس می‌شمرند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده طرح صلح اسراییل-فلسطین را به تاریخ ۲۸ جنوری به نتنیاهو پیشکش کرد.

صدر اعظم اسراییل پس از اعلام این طرح گفت که کشورش در مدت چند روز روند گسترش تمامیت ارضی اسراییل را آغاز خواهد کرد.

با آنهم به نظر می‌رسد که واشنگن در خصوص این طرح توقف کرده و صدر اعظم اسراییل از سوی رهبران مسکونه های یهودی نشین زیر فشار قرار گرفته است تا آن ساحه را با وجود مخالفت ایالات متحده با قلمرو اسراییل ملحق سازد.

XS
SM
MD
LG