لینک های دسترسی

Breaking News

حماس: اسراییل در عملیات نجات چهار گروگان اسراییلی، دست‌کم بیش از ۲۷۰ فلسطینی را کشت


گروگانان اسراییلی پس از رهایی از چنگ حماس و رسیدن به اسراییل
گروگانان اسراییلی پس از رهایی از چنگ حماس و رسیدن به اسراییل

پس از آنکه اردوی اسراییل اعلام کرد که چهار گروگان اسراییلی را از چنگ گروه حماس از غزه نجات داده و به اسراییل برگردانده است، گروه حماس مدعی شده است که در این عملیات دست‌کم ۲۷۴ فلسطینی به شمول ۶۴ کودک و ۵۷ زن کشته شده اند.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، با اشاره به رهایی این گروگان‌ها گفت که اسراییل تسلیم تروریزم نخواهد شد. او گفت که این ماموریت تا زمان اکمال و بازگرداندن تمام گروگان ها "چه زنده و چه مرده" ادامه خواهد یافت.

یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل، متعاقب این عملیات، با نشر اعلامیه‌ای گفت که این عملیات که به روز شنبه صورت گرفت، آزمون برانگیز بود و سربازان اسراییلی شجاعت زیادی را از خود نشان دادند و در "پیچیده ترین منطقه شهری غزه، زیر آتش‌باری سنگین" این عملیات را انجام دادند.

گالانت این عملیات را یکی از "قهرمانانه و خارق العاده ترین" عملیات‌هایی خواند که او در طول ۴۷ سال کار در تشکیلات دفاعی اسراییل، شاهد آن بوده است.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کردند که در به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی در این حمله افزون بر کشتن حدود ۱۲۰۰ نفر، عمدتاً غیرنظامیان، کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شده و به غزه منتقل شدند.

مقامات حماس می‌گویند که در حملات هوایی اسراییل برای نجات چهار گروگان، که به گفتهٔ حماس یکی از مهلک ترین حملات سراییل در این جنگ است، بیش از ۲۰۰ فلسطینی کشته شدند.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل گفت که عملیات نجات در منطقه مزدحم مسکونی در النصیرات، انجام شد. او در یک کنفرانس خبری گفت که آنها از "کشته شدن حداقل ۱۰۰ فلسطینی" در این عملیات آگاهی دارند و نمی‌دانند که "چه تعداد آنان تروریست بودند". یک قوماندان نیرو های ویژه اسراییل نیز در این حمله کشته شده است.

به گزارش رویترز، مقامات صحی در ساحهٔ النصیرات، این تهاجم را یکی از خونین ترین عملیات ها از زمان آغاز جنگ خواندند.

ضیاد، ۴۵ ساله و باشنده محل و امدادرسان گفت: "این شباهت به یک صحنه از فلم‌های ترسناک را داشت، طیاره های جنگی و بی سرنشین اسراییل، تمام شب، بر خانه های مردم و کسانی که کوشش می‌کردند از منطقه فرار کنند، شلیک می‌کردند...برای رهایی چهار نفر، اسراییل، ده ها غیرنظامی بی‌گناه را کشت."

ضیاد گفت که یک بازار محلی و مسجد العود، هدف بمباران قرار گرفت.

اردوی اسراییل گفته است که گروگان‌های رها شده از چنگ حماس بین ۲۲ تا ۴۰ سال عمر داده و هرچهار آنان برای انجام معاینات صحی به شفاخانه برده شدند و وضعیت صحی شان خوب است.

در همین حال،‌ اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس، روز شنبه در یک اعلامیه گفت: "مردم ما تسلیم نخواهند شد و مقاومت برای دفاع از حقوق ما در برابر این دشمن جنایتکار، ادامه خواهد یافت."

واکنش ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، رهایی چهار گروگان اسراییلی را تحسین کرد. بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در پاریس با امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، ابراز داشت که وی همراه با میزبان خود، از بازگشت این گروگان ها استقبال میکند.

بایدن گفت: "ما کار را تا زمانیکه تمام گروگان‌ها به خانه‌های شان باز نگردند و آتش بس برقرار نشود، متوقف نمی‌کنیم."

در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در قصر ریاست جمهوری الیزه، هر دو رهبر روی جلوگیری از تشدید منطقوی تنش ناشی از جنگ اسراییل با حماس و تمرکز بر کاهش تنش بین اسراییل و گروه حزب الله، تاکید کردند.

مکرون ابراز داشت که آنها تلاش را دوبرابر می‌سازند "تا از یک انفجار منطقه‌ای به خصوص در لبنان" جلوگیری شود. جنگجویان گروه حزب‌الله لبنان که از سوی ایران حمایت می‌شوند، در جریان هشت ماه جنگ میان اسراییل و حماس، همواره در امتداد مرز لبنان و اسراییل با نیروهای اسراییلی درگیری داشته اند.

قصر سفید نیز در اعلامیه‌ای به روز شنبه، حمایت خود را از تمام تلاش ها برای تضمین آزادی گروگان‌های باقی‌ مانده، به شمول شهروندان آمریکایی، اعلام کرد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، بر اهمیت مذاکرات آتش بس در جریان، تاکید کرد.

در این اعلامیه قصر سفید آمده است: "این معامله از حمایت کامل ایالات متحده و کشورها در سراسر جهان از جمله گروه هفت، عربستان سعودی، اردن، مصر، امارات متحده عربی و قطر و همچنان ۱۶ کشوری که شهروندانشان هنوز در بند حماس اند برخوردار است. آنها همه باید هم اکنون آزاد شوند."

فشار بر اسراییل

این عملیات نجات توسط اسراییل، در بحبوحه فشار بین المللی بر اسراییل برای محافظت از غیرنظامیان در باریکه غزه صورت گرفت. قرار است روز یکشنبه، انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در تلاش برای احیای مذاکرات به بن بست رسیده آتش بس میان اسراییل و حماس، به شرق میانه بازگردد.

سفر سه روزه بلینکن به شرق میانه، شامل توقف در مصر، اسراییل، اردن و قطر میگردد، محلیکه وی روی اهمیت پذیرفتن پیشنهاد آتش بس توسط حماس که تقریبا شبیه پیشنهادی است که گروه حماس در ماه گذشته، آنرا قبول کرده بود، تاکید خواهد کرد.

از سوی دیگر، نتنیاهو با تقاضا های رو به افزایش برای پذیرش توافقی مواجه است که بایدن در ماه گذشته از آن برای ختم جنگ در غزه حمایت کرد در حالیکه جناح سیاسی راست گرا در اسراییل تهدید کرده است که در صورت انجام این کار، حکومت نتنیاهو را سقوط خواهد داد.

وزارت صحت غزه، که در آمار خود تفاوتی میان ملکی ها و جنگجویان قایل نمی‌یشود، می‌گوید که در حملات اسراییل تاکنون حداقل ۳۶۸۰۱ فلسطینی کشته شده است.

در تهیه این گزارش از مقالات خبرگزاری اسوشتید پرس، رویترز و فرانس پریس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG