لینک های دسترسی

Breaking News

کری: حل مناقشۀ فلسطین-اسرائیل نیاز به شفافیت دارد


اسرائیل قوای نظامی را در داخل و اطراف بیت المقدس مستقر ساخته است.
اسرائیل قوای نظامی را در داخل و اطراف بیت المقدس مستقر ساخته است.

وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفت که رهبران فلسطین و اسرائیل در مورد وضعیت مسجد الاقصی در در بیت المقدس نیاز به شفافیت دارند تا مانع خونریزی شده و برای ثبات مجدد کمک کنند.

جان کری همچنان، پیشنهاد فرانسه را رد کرد که از ملل متحد خواستار حضور ناظران بین المللی در این ساحۀ مقدس مسلمانان و یهودیان شده بود. این پیشنهاد پاریس سبب شد که سفیر آن کشور روز دو شنبه به وزارت خارجۀ اسرائیل احضار شود.

جان کری گفت "ما در صدد تغییرات جدید یا آمدن بیگانگان نیستیم، فکر نکنم که اسرائیل یا اردن چنین چیزی را بخواهند و ما چنین پشنهادی نداریم. آنچه نیاز داریم، شفافیت است."

بی قراری فلسطینیان که در چندین سال اخیر پیشینه نداشته است، قسماًٌ از خشم آنان به خاطر دست درازی یهودیان در محوطۀ مسجد الاقصی ناشی می شود؛ مسجدی که مقدس ترین مکان مسلمانان بیرون از قلمرو عربستان سعودی می باشد.

آقای نتنیاهو گفته است که حکومت وی به حفظ وضعیت موجود در محوطۀ مسجد الاقصی متعهد است، جاییکه از دیر زمان زیر مدیریت دینی مسلمانان بود و یهودیان تنها اجازۀ ورود به این محوطه را داشته و اما نمی توانستند در آنجا عبادت کنند.

اسرائیل قوای نظامی را به داخل و اطراف بیت المقدس اعزام کرده و نیز موانع را در جاده های ساحات شرقی آن شهر ایجاد کرده است، تا از حملات خیابانی فلسطینیان جلوگیری کرده باشد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که اسرائیل حق دارد تا از شهروندان خود در برابر اقدامات خشونت آمیز حفاظت کند. او افزود که نتنیاهو برایش گفته است که به حفظ وضع موجود در الاقصی متعهد است.

قرار است آقای کری به زودی با بنیامین نتنیاهو صدر اعظم اسرائیل در آلمان و محمود عباس رئیس ادارۀ فلسطینی و ملک عبدالله پادشاه اردن در عمان دیدار کند. آقای کری گفت که از ملاقات های آیندۀ خود جز پیشبرد این موضوعات توقع خاصی ندارد.

شماری از مقام های امریکایی و اسرائیلی گفته اند که اکنون زمان دیپلوماسی نیست، اما کری تاکید کرد که امنیت و دیپلوماسی با درنظرداشت اهمیت شان، باید دست به دست به پیش بروند.

از سوی دیگر آقای کری قرار است با وزیران خارجۀ ترکیه، عربستان سعودی، اردن و روسیه نیز ملاقات کند تا راه انتقال صلح آمیز سیاسی را در سوریه جستجو کند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که بحران سوریه یک فاجعۀ بشری است که در پیش چشم جهان گسترده شده و یک پارچگی شمار زیاد کشورهای منطقه را تهدید می کند.

XS
SM
MD
LG