لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو: اردوی اسراییل به رفح وارد می‌شود


رفح یگانه ساحه در غزه است که تا کنون نظامیان اسراییلی در آنجا عملیات زمینی را انجام نداده اند.
رفح یگانه ساحه در غزه است که تا کنون نظامیان اسراییلی در آنجا عملیات زمینی را انجام نداده اند.

با وصف نگرانی‌ها و فشارهای بین‌المللی برای جلوگیری از ورود نظامیان اسراییلی به شهر رفح در جنوب غزه، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، گفته است که اردوی آن کشور به شهر رفح وارد خواهد شد.

نتنیاهو به اعضای کابینهٔ اسراییل گفته است: "هیچ مقدار فشار بین‌المللی ما را از دستیابی به همه اهداف جنگ: محو حماس، رهایی همه گروگانان و حصول اطمینان از اینکه دیگر تهدیدی از غزه متوجه اسراییل نباشد، باز نخواهد داشت."

صدر اعظم اسراییل گفت که برای دستیابی به این اهداف، نظامیان اسراییلی بر رفح "عملیات" را انجام خواهند داد، اما زمان آن را مشخص نکرد.

در جریان بیش از پنج ماه حملات پیهم زمینی و هوایی اسراییل بر غزه، تقریباً تمام جمعیت غزه آواره شده و بیشتر آوارگان به شهر مرزی رفح پناه برده اند.

در همین حال، انتظار می‌رود که مذاکرات در قطر برای رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه از سر گرفته شود.

از سوی دیگر، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان به اسراییل سفر کرده است و انتظار می‌رود که در دیدار با نتنیاهو، در مورد عملیات نظامیان اسراییلی بر رفح هشدار بدهد.

ایالات متحده که حامی اسراییل در جنگ بر ضد حماس است، هشدار داده است که بدون تدابیر لازم برای حفاظت از غیرنظامیان، عملیات نظامی اسراییل بر رفح فاجعه‌بار خواهد بود.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز جمعه گفت: "ما باید شاهد یک طرح روشن و قابل اجرا باشیم" تا محافظت از مردم بی گناه در رفح در برابر حمله اسراییل تضمین شود.

تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت، نیز گفته است که اسراییل "به نام انسانیت" از انجام عملیات بر رفح خودداری کند.

نظامیان اسراییلی در پنج ماه گذشته عملیات زمینی را بر تمام ساحات غزه انجام داده و رفح، آخرین ساحه‌ای است که عملیات در آن انجام می‌شود، هرچند تاریخ راه اندازی این عملیات نظامی تا کنون مشخص نشده است.

مقام‌های اسراییلی گفته اند که در حملهٔ هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل حدود ۱۱۶۰ نفر، عمدتاً غیرنظامیان کشته شده و نیز جنگجویان حماس کم و بیش ۲۵۰ نفر را گروگان گرفته اند که بیش از نصف آنان هنوز هم در بند حماس اند. گمان می‌رود که در جریان پنج ماه گذشته، ۳۲ نفر از این گروگانان کشته شده یا درگذشته باشند.

مقام‌های صحی غزه که زیر ادارهٔ حماس است، گفته اند که در اثر حملات پیهم نظامیان اسراییلی بر غزه تا کنون بیش از ۳۱۶۰۰ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG