لینک های دسترسی

Breaking News

حملات هوایی اسراییل بر غزه ۱۵ کشته برجا گذاشت


نیروهای اسراییلی روز جمعه پنجم اگست (۱۴ اسد) حملات هوایی را بر غزه انجام دادند که در نتیجه آن ۱۵ فلسطینی به شمول یک فرمانده ارشد گروه جهاد اسلامی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

مقامات اسراییلی اعلام کردند که یک حملهٔ پیشگیرانه را علیه گروه جهاد اسلامی انجام داده اند و یکی از فرماندهان ارشد این گروه تندرو را که به گفتهٔ آنان مسوول حملات اخیر در داخل اسراییل بود، کشته اند.

یایر لپید، صدراعظم اسراییل گفت که این حملات یک "عملیات دقیق ضد تروریستی علیه یک تهدید فوری" بود.

گروه جهاد اسلامی که گروه مجزا از حماس می‌باشد، گفته است که بمباران اسراییل به منزله "اعلان جنگ" است و در تلافی به حملات اسراییل به غزه، بیش از ۱۰۰ راکت به سوی اسراییل شلیک کرده است. تاکنون گزارشی در مورد تلفات اسراییلی‌ها داده نشده است.

وزارت صحت غزه که توسط گروه حماس اداره می‌شود گفته است که یک دختر پنج ساله نیز در این حملات کشته شده است. به گفته این وزارت، ۵۵ فلسطینی دیگر زخمی شده اند.

حملهٔ روز جمعه به دنبال دستگیری بسام السعدی، فرمانده ارشد جهاد اسلامی، در کرانه غربی روی داده است. اسراییل پس از دستگیری السعدی تمام گذرگاه‌های غزه و راه‌ها و جاده‌های نزدیک به این باریکه را از بیم اقدامات تلافی‌جویانه تندروان فلسطینی مسدود کرده است.

نوار غزه که جمعیت آن به ۲.۳ میلیون نفر می رسد و در کنترول گروه حماس قرار دارد، از سال ۲۰۰۷ میلادی به این سو،‌ در محاصرهٔ‌ اسراییل قرار دارد.

در سال ۲۰۲۱ میلادی، جنگ ۱۱ روزه بین اسراییل و حماس موجب کشته شدن بیش از ۲۵۰ نفر، عمدتا فلسطینی‌ها، و ویرانی گسترده در غزه شد.

اسراییل در وسط جنگ ۱۹۶۷ میلادی، کرانهٔ غربی را اشغال کرد و از آن به بعد ده‌ها شهرک یهودی‌‌نشین را در آنجا اعمار کرد.

فلسطینی‌ها تلاش می‌کنند تا کرانهٔ غربی را بخشی از دولت آینده خود بسازند و اعمار شهرک‌های یهودی‌نشین را مانع عمدهٔ حل منازعه میان اسراییل و فلسطین تلقی می‌کنند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG