لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو با وجود نارضایتی اوباما به واشنگتن می آید


برخیها می گویند که صدراعظم اسرائیل با نادیده گرفتن نزاکتها میان کانگرس و قصر سفید، روابط آیندۀ اسرائیل و امریکا را به مخاطره میاندازد.

صدراعظم اسرائیل در آستانۀ ایراد خطابه اش در کانگرس امریکا، از موضع خود در قبال ایران دفاع کرد و گفت که تأمین امنیت اسرائیل، از اولویت وظایف اش است.

انتظار می رود بنیامین نتنیاهو، که امروز اسرائیل را به قصد ایالات متحدۀ امریکا ترک گفت، در سخنرانی روز سه شنبه خود به کانگرس امریکا برضد هرگونه معامله هسته یی با ایران صحبت کند.

نتنیاهو ابراز داشت که وی به قوت روابط میان اسرائیل و امریکا باورمند است، و از طریق همین روابط مستحکم، آنها بر این تفاوت ها و نیز آنچه که درآینده پیش می آید، چیره خواهند شد.

آقای نتنیاهو علاوه نمود: « به عنوان صدراعظم اسرائیل این وظیفۀ من است تا اوضاع امنیتی اسرائیل را تضمین کنم، و به همین دلیل است که ما سرسختانه مخالف توافقی هستیم که میان ایران و قدرت های جهان شکل میگیرد و می تواند موجودیت ما را به خطر بیافگند.»

مخالفت صدراعظم اسرائیل با مذاکرات با ایران، خشم برخی از آن مقامات امریکایی را برانگیخته که مشغول کار با پنج کشور دیگر برای مهار ساختن برنامه هسته یی ایران میباشند.

جان کری وزیر خارجه امریکا اخیرا دریک مجلس استماعیه کانگرس درمورد ادعای اسرائیل - مبنی بر این که معامله با ایران میتواند امتیازات بیش از حد برای ایران دربر داشته باشد – گفت که پیشرفت در مذاکرات با تهران و توقف برنامه هسته یی آن، در واقع توانسته اسرائیل را مصئون تر سازد.

آقای کری علاوه کرد که در مذاکره با ایران، هیچ گزینه ای از دست نمیرود. کری افزود که منتقدان ِ مذاکرات موجوده با ایران، از جمله آقای نتنیاهو، ممکن ندانند که اصلاً در مورد چه صحبت میکنند.

در اسرائیل، برخی ها می گویند که این سخنرانی مهم آقای نتنیاهو، نتایج معکوسی را در آستانۀ انتخاباتی خواهد داشت که قرار است در اواسط ماه مارچ برگزار گردد.

یک باشندۀ بیت المقدس میگوید که این حرکات صدراعظم اسرائیل بی سابقه است و جبران آن خیلی دشوار خواهد بود. او علاوه میکند که این صرف یکی از کار های مربوط به انتخابات است، و هیچ ربطی به امنیت اسرائیل ندارد.

آقای نتنیاهو با پذیرفتن دعوت جمهوریخواهان کانگرس که در آن با دموکرات های مجلس مشوره صورت نگرفت، خشم قصر سفید و نیز دموکرات های عضو کانگرس را برانگیخت. احتمال میرود تعدادی از اعضای کانگرس که از این حرکت ناراضی به نظر می رسند، حین خطابۀ آقای نتنیاهو در مجلس حضور نداشته باشند.

XS
SM
MD
LG