لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم اسراییل در یک سفر تاریخی به امارات رفت


نفتالی بنیت، صدر اعظم اسراییل روز یکشنبه ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) عازم امارات متحدۀ عرب شد که نخستین سفر یک صدر اعظم اسراییل به امارات است.

پس از عادی شدن روابط میان اسراییل و امارات، آقای بنیت ارشدترین مقام اسراییلی است که به ابوظبی سفر می‌کند.

سفر آقای بنیت همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه و افزایش تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد. اسراییل و برخی از کشورهای عرب حاشیۀ خلیج در مورد فعالیت‌های ایران در منطقه نگرانی مشترک دارند.

امارات متحدۀ عرب و بحرین و سپس سودان و مراکش در چارچوب "توافقات ابراهیم" به ابتکار دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا، روابط خود را با اسراییل عادی کردند.

پس از امضای این توافقات، آقای بنیت نخستین صدر اعظم اسراییل است که به یکی از این چهار کشور سفر می‌کند.

قرار بود، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم پیشین اسراییل در پی امضای توافقات ابراهیم به امارات سفر کند، اما به دلیل محدودیت‌های سفر که از شیوع همه‌گیری کروناویروس ناشی می‌شد، سفر آقای نتنیاهو فسخ شد.

دفتر صدر اعظم اسراییل با نشر بیانیه‌ای گفته است که آقای بنیت در این سفر با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابو ظبی در مورد مسایل منطقه و تعمیق روابط به ویژه مناسبات اقتصادی که منجر به رفاه، بهبود و تحکیم ثبات میان دو کشور می‌شود، صحبت خواهد کرد.

پیش از سفر آقای بنیت به امارات، بنی گنتز، وزیر دفاع اسراییل به ایالات متحده و یایر لپید وزیر خارجۀ آن کشور به بریتانیا و فرانسه سفر کرده بودند. آقای گنتز همواره تاکید کرده است که باید گزینۀ نظامی روی دست باشد تا در صورت ناکامی مذاکرات هسته‌ای ایران از آن کار گرفته شود. آقای لپید نیز خواستار وضع تحریم‌های سختگیرانه بر ایران است.

از سوی دیگر، ابوظببی در صدد بهبود روابط خود با تهران است. امارات از ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران دعوت کرده است تا به آن کشور سفر کند. هفتۀ گذشته، شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات به تهران سفر کرد و با رییس جمهور رییسی دیدار کرد.

XS
SM
MD
LG