لینک های دسترسی

Breaking News

بنیت: ایران تا پنج سال آینده به سلاح اتمی دسترسی خواهد یافت


نفتالی بنیت، صدر اعظم اسرایيل هشدار داده است که ایران تا پنج سال دیگر قادر خواهد بود که به سلاح اتمی دسترسی پیدا کند.

صدراعظم اسراییل همچنان افزوده است که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران در کند ساختن این تلاش تهران، کارا نخواهد بود.

نفتالی بنیت، این اظهارت را در حالی ابراز داشته است که ریيس اداره بین المللی انرژی اتمی در تلاش برای دسترسی بیشتر به تاسیسات هسته‌ای ایران روز سه شنبه۲۳ نومبر (دوم قوس) مصروف دیدار با مقامات ایرانی بود.

رافایل ماریانو گروسی، ریيس اداره بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با مقام‌های ایرانی گفت که تلاش برای یافتن زمینه مشترک جریان دارد. گروسی گفت "کار ما از صبح امروز تشدید یافته است. برای یافتن زمینه مشترک، در حال حاضر مذاکرات ما ادامه دارد."

مفتشین اداره بین المللی انرژی اتمی تا حال در دسترسی به تصاویر نظارتی تاسیسات هسته‌ای ایران موفق نشده اند و در تلاش برای نظارت از غنی سازی سریع یورانیم توسط تهران، با آزمون های بزرگ روبرو اند.

پس از دیدارهای سه شنبه، محمد اسلامی، ریيس سازمان انرژی اتمی ایران، مشکلات مربوط میان دو طرف را تخنیکی خواند و گفت ربطی به موضوعات سیاسی و توطیه های دشمنان ایران ندارد.

براساس یک توافقنامه با ایران، اداره بین المللی انرژی اتمی تصاویر به دست آمده از کمره‌های نظارتی در ساحات هسته ای آن کشور را جمع آوری و ارزیابی می‌کند و مشخص می‌سازد که آیا تهران توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را رعایت می‌کند یا خیر؟ اما پس از یک مصوبه پارلمان ایران در اواخر سال۲۰۲۰، این اداره از ماه فبروری سال ۲۰۲۱ بدینسو به بخشی از تصاویر این کمره ها دسترسی ندارد.

این اداره خواستار نظارت از فعالیت های ایران در یکی از ساحات تولیدی سنترفیوژ در نزدیکی شهر کرج آن کشور نیز شده بود. اما از ماه جون امسال بدینسو، این اداره به تصاویر آن محل نیز دسترسی ندارد، زیرا ایران گفته بود که در نتیجه یک حمله خرابکارانه از سوی اسراییل، این محل و کمره اداره بین المللی انرژی اتمی آسیب دیده است.

باوجود آن که ایران بارها گفته است که برنامه هسته‌ای آن کشور برای مقاصد صلح آمیز است، اسراییل مکرراً هشدار داده است که اجازه نخواهد داد تا تهران به سلاح اتمی دست یابد.

آقای بنیت گفت: "در این مبارزه، ما در یک موقعیت مهم قرار داریم. مبارزه اسراییل با ایران، در حقیقت همه جهان علیه یک رژیم اسلامی افراطی مبارزه می‌کند. امیدواریم که جهان غافل نشود، ما نیز نمی‌خواهیم غافل شویم. یک دوره مغلق فرا راه ماست. ممکن که در آن با بزرگترین دوستان ما نیز اختلافات وجود داشته باشد."

دور بعدی مذاکرات غیرمستقیم میان واشنگتن و تهران قرار است به تاریخ ۲۹ ماه نومبر در ویانا از سرگرفته شود. هدف از این مذاکرات، یافتن راه های حل برای برگشت مجدد به توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ می باشد؛ توافقنامه‌ای که دونالد ترمپ، ریيس جمهور پیشین ایالات متحده حدود سه سال قبل از آن خارج شد و تعزیرات شدید را دوباره بر ایران وضع کرد.

XS
SM
MD
LG