لینک های دسترسی

Breaking News

ادارۀ دوایی اروپا: ساختن واکسین کروناویروس یک‌ سال وقت می‌گیرد


ادارۀ دوایی اروپا گفته است که در "خوشبینانه‌ترین" تخمین، واکسین کروناویروس ممکن تا یک سال دیگر ساخته شود.

اتحادیه اروپا که به شدت از همه‌گیری کروناویروس متاثر شده، نگران است که حتا اگر در صورت ساختن واکسین هم شاید این اتحادیه در آغاز مقدار کافی آن را در دسترس نداشته باشد، به ویژه که این واکسین در ایالات متحده یا چین ساخته شود.

مارکو کاوالیری، رییس بخش واکسین در ادارۀ دوایی اروپا روز پنجشنبه ۱۴ می (۲۵ ثور) گفت که آن نهاد با ۳۳ شرکت و نهاد دیگر در تماس است تا روند ساختن واکسین هرچه بیشتر سرعت بخشیده شود.

آقای کاوالیری گفت: "از آنجاییکه برای تولید واکسین کار را از صفر شروع کرده‌ای، اگر خوشبینانه بگویم شاید ساختن آن از امروز، یک سال را در برگیرد، یعنی ۲۰۲۱."

ادارۀ دوایی اروپا هم اکنون سرگرم کار و تحقیق روی۱۱۵دوا و روش درمانی برای کروناویروس است که به گفتۀ آقای کاوالیری، کاربرد شماری از آن تا چند هفتۀ دیگر در اروپا منظور خواهد شد. اما این دوا و درمان را مشخص نکرد و نگفت کدام یکی از آن به کار بسته خواهد شد.

پیتر لییز، یک قانونگذار برجستۀ آلمانی گفته است که اگر کدام واکسینی برای کروناویروس در بیرون از اروپا ساخته شود، اتحادیۀ اروپایی باید "حق ملکیت فکری" شرکتی را که این واکسین را تولید کرده است، نادیده بگیرد و به تولید واکسین آغاز کند.

در حال حاضر کم و بیش ۱۰۵ واکسین برای کروناویروس زیر کار است که کم از کم هشت واکسین به مرحلۀ آزمایش کلینیکی بالای انسان رسیده است.

کروناویروس بار نخست در دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین شایع شد و به سرعت در سرتاسر جهان گسترش یافت و به همه‌گیری مرگبار مبدل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحدۀ امریکا تا صبح پنجشنبه ۱۴ می شمار مبتلایان کووید۱۹ در جهان به چهار میلیون و ۳۷۰ هزار نفر و مرگ و میر ناشی از آن نزدیک به ۲۹۸ هزار نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG